רעואלה שחף – זלצברג
י"ג שבט תש"ג - 19/01/1943
ד' טבת תשפ"ג - 16/12/2023
הספד / דורון זלצברג
אנו נפרדים היום מאחותי היקרה והאהובה, רעואלה שחף לבית זלצברג.
רעואלה נולדה בינואר 1943, בקיבוץ גבעת השלושה, להורינו – קלריסה ויצחק זלצברג, אחות שנייה לאסתר. נפטרה בדצמבר 2023 – בימים הקשים והנוראים האלו של מלחמת 7 באוקטובר – מדינת ישראל נגד פושעי החמאס ברצועת עזה.
בחודשים האחרונים, רעואלה נלחמה במחלה הארורה, בכל כוחה. כמעט כל יום, קראו לנו מבית החולים להיפרד ממנה, ולמחרת הייתי רואה על צג הטלפון שהיא רוצה לדבר איתי. כל יום כזה היה בשבילנו נס של חנוכה. רעואלה יקרה, החזרת את נשמתך לבורא בשלווה וברוגע. מיום לידתך נאבקת עם אתגרי בריאות לא קלים, ועם זאת הצלחת לעשות ולהשיג כמעט את כל מאווייך וכנגד כל הסיכויים הגעת לגיל 81 – לִגְבוּרוּת.
בשנתיים האחרונות היו לנו הרבה שעות של קִרְבָה, כשהייתי מסיע אותך לעינת לביקור השבועי אצל ראובן אִישֵׁךְ. השלמנו הרבה פערים ביחסינו כמשפחה, מתקופות שלא נפגשנו ברציפות. באחת הנסיעות ביקרנו בגבעת השלושה הישנה, בתוך פתח תקווה, בקיבוץ שנולדנו בו. הייתה התרגשות עצומה לשנינו ולך עוד יותר, כי היו לך הרבה זיכרונות משם. הביקור הזה היה בשבילך סגירת מעגל.
היו לך הכישרון והיכולת להתחבר עם אנשים רבים ולרקום חברויות של שנים רבות. בשיחות בינינו חיברנו קשרי משפחה ותולדות חיים מן העבר, שנתנו לנו חיזוק לקשר הרגשי בינינו.
במשך השנים, בזכות לימודייך ורצונך להכיר ולחקור יצירות בתחומי הרוח, הפילוסופיה, התרבות והאמנות, גילית עקבות למורשת היצירה גם בתולדות משפחתנו.
רעואלה, אחות יקרה! אם אפשר להתנחם במשהו בפרידה הזאת, הרי זה בכך שהצלחת להגשים חלום של שנים, ולהוציא לאור את הספר של דודנו, אוּלרִיך בּוֹשוִיץ , אחיה של אמנו שנהרג במלחמת העולם השנייה. אולריך כתב את הספר "הנוסע" על תקופת "ליל הבדולח" בגרמניה, בעיני יהודי-גרמני המנסה להימלט מאימי הגזרות, טרם המלחמה.
את השלמת את שליחותך ומשימת חייך בכך שהספר תורגם, הודפס והתפרסם כמעט בכל העולם. התרגום לעברית אִפְשֵר לי לקרוא את הספר ולהתחבר אל גיבורו באופן אישי.
תִכננת לקרוא עוד הרבה ספרים ורצית לדבר ולספר עליהם ורבים הציורים שביקשת להמשיך ולצייר. ביקשת ממני להביא לך את ספרו של תומס מאן – "הקוסם" שיצא לאחרונה לאור, ולצערי לא הספקתי.
אף שעזבת את עינת לפני כ 50 שנה, תמיד זכרת אותה כביתך. היית קשורה למקום בכל נימי נפשך, כמו גם לחברייך וחברותייך בכל הגילים, שהכרת וחיית איתם כאן בעינת. אנו נפרדים ממך בצער ובכאב. נשארו לנו התצלומים, הציורים שאספת, יצירותייך והזיכרונות הרבים.
תודות רבות לצוותים הרפואיים של ביה"ח מאיר, על הטיפול המסור בך, שנתן לך ולנו עוד חודשיים להיות ביחד. תחסרי לנו מאוד. נזכור אותך באהבה רבה.
תהי נשמתך צרורה בצרור החיים.
דודה יקרה! / רועי זלצברג
לצערי נבצר ממני להגיע לטקס הלוויה ולהקריא בצורה מסודרת, חשוב היה לי להעביר את הדברים הבאים: מאז שהייתי ילד, הייתי מצטרף לאבא ,לעתים קרובות, בימי שבת בצהריים ומגיע איתו לביתך ברעננה (גרת אז עם ראובן יבדל לחיים ארוכים וסבתא קלריסה זכרה לברכה).
בילדותי הייתי נכנס אצלכם לחדרון, וצופה באמצעות פלטפורמה (שאז, עוד לא הגיעה לקיבוץ – ״ערוצי זהב״), בהופעות היאבקות ומשחקי כדורגל.
בנעוריי, כבר הייתי מצטרף לסלון לשיחות של הגדולים שלרוב עסקו באקטואליה, וכיוצא בזה. שם ישבתי והקשבתי, תמיד למדתי וגם קבלתי ממך יחס אישי וביקשת להתעדכן במה שקורה איתי בחיי, אף פעם ללא שיפוטיות או ביקורת ותמיד, אבל תמיד, בסקרנות, בפירגון ובקשב רב.
במשך הזמן, כאשר היה לי רישיון הייתי קופץ לבדי לבקר כשהרגשת טוב (כי מערכת החיסון של רעואלה הייתה מאד רגישה ורבות הפעמים שהרגישה לא טוב והיה קשה להיפגש).
הסיטואציה של לשבת אצל רעואלה בסלון הייתה מאד ייחודית. סלון איטלקי עתיק, שולחן סלוני בינוני ותמיד מפוצץ בספרים (מגדלי ספרים אחד ליד השני), תמיד זר פרחים שמסתיר את מי שממולך ושצריך להזיז אותו כדי לנהל שיחה. כמעט תמיד הנשנוש שהוגש היה תפוח אפוי וגלידה. ותמיד, תמיד היו מגיעות השיחות לתקופת הרנסאנס, למיתולוגיה היוונית, לאמנות ולדוֹדֵךְ, הסופר אולריך בושביץ, שהיה אח של סבתא, ולסיפור חייו ומותו כשברקע תלויה על הקיר, תמונת דיוקנו המצוירת בידי אימו, סבתך.
הסיפור שלו, הפך לפרוייקט חייך. חקרת, בדקת ולא הרפית בחיפוש אחרי כתב היד המקורי של ספרו. והיו לכך תוצאות שהיו לפלא ולחלום שהתגשם לפני מספר שנים, עם העלאת המודעות לסיפורו האישי, והוצאת ספרו "הנוסע" לאור, וכפועל יוצא מכך, פרסום הספר ותרגומו לשפות רבות בעולם.
זו הזדמנות נוספת להודות לכל העוסקים במלאכה, לאבנר שפירא ואחרים, על שעזרו להגשים את החלום לרעואלה בשנותיה האחרונות וגרמו לנס מבחינתה.
ועוד מהסלון. כל סימן הכי קטן של אודם על העור שלי, שאפילו אני התקשיתי להבחין בו, ישר היית מוציאה שפורפרת אלוורה ומורחת לי.
היית בעיניי אישה מופלאה מאוד, בחוץ ובפנים.. יפיפיה, עם עור פנים שמור של צעירה גם בגיל שמונים. אם היית יוצאת מהבית, אז רק עם כובע רחב שוליים כזה, נשמרת מאוד מהשמש.היית רגישה, חכמה בצורה יוצאת דופן, בעלת טוב לב ויכולת הקשבה שקשה למצוא.
אני מרגיש ומוקיר תודה על שזכיתי בדודה שהיא לא רק מדור אחר, אלא נראה שהגיעה בכלל ממאה אחרת. היו לנו כל מני תוכניות שניסינו לממש, אני שמח על חלקן שהצלחנו וצר לי על אלו שלא הספקנו.
רציתי לומר לך תודה דודה אהובה, תודה על כל פגישה, שיחה ורגע משותף. בכל אחד כזה למדתי ממך המון ובעיקר למדתי ממך איך להיות טוב יותר.
במצב פה סביבנו נראה שהיום יותר מתמיד מגיע לך להיות במקום טוב יותר.
ניסיתי להמתיק לך את הסבל וגם את החדשות האיומות בארצנו, עם סרטונים ותמונות של הקטנים. אבא אמר שזה עושה לך ממש טוב.
לסיום – בבקשה תמסרי שם למעלה דש חם לסבתא האהובה שגם, ובעיקר היום, 21 שנה לאחר פטירתה חסרה לנו מאד.
לךָ אבא, שנפרד עכשיו מאחותו השנייה, ולךְ אסתיל׳ה ולכל בית משפחת שחף היקרים, צר לי שאיני לצידכם היום בגוף, אבל לגמרי נוכח ברוח.
אוהב אותך דודה וכבר מתגעגע – רועי
פרידה מאמי רעואלה זלצברג - שחף / ד"ר אסתי שחף – פרידמן
נשמתה של אמי המשיכה הלאה, בכדי להיאסף אל אימהותיה ואבותיה אשר ישמרו עליה היטב. ודאי היטב משעשינו אנו הכבולים בגשמיותנו הארצית. התקווה ששם תמצא נשמתה האוהבת מנוחה נכונה.
אמי רעואלה נולדה אל החורף של שנת 1943, בט"ו בשבט. לאמה, קלריסה בושביץ ז"ל, אמרו שלא להיקשר אל הפגה החלושה השברירית, שוודאי לא תשרוד. בשונה מהמקובל ועל אף הצורך להשאירה בבית התינוקות, סירבה אמה לעשות זאת, לאחר שהמטפלות שכחו להחליף את בקבוק המים החם שנועד לשמור על חום גופה.
גם כשגדלה מעט והייתה בורחת בלילות לבית ההורים, בחשש מיללות התנים, יריות הצבא הירדני, התעמרות המטפלות והצקות הילדים, לא נשמעה החברה קלריסה לדרישות יתר חברי המשק. בניגוד לנוהל הלינה המשותפת, נתנה לילדתה החולנית להישאר בחדר ההורים. כנראה מתוך כבוד והערכה לאביה של רעואלה, יצחק זלצברג שהיה ממקימי המשק, התרצו יתר חברי המשק.
שעות ילדותה היפות יותר היו לצד אביה יצחק, בשעות שקרא לה מהמיתולוגיה היוונית ולימד אותה לטינית ויוונית עתיקה, גם כדי לעודד את הילדה המפוחדת לאכול. מפוחדת, שכן הייתה מאד לא מובנת. היה קשה לנו, אנשים רגילים להבין אותה ואת עולמה המיוחד. גם בחייה המאוחרים יותר, היה צורך ברגישות אינטלקטואלית, חברתית, רגשית גבוהה במיוחד, בכדי להבינה. אנשים לא תמיד הבינו אותה, אך רעואלה שהייתה מודעת לכך, בחרה להיות במקום אחר. מקום שהוא חומל ומאפשר צמיחה לרוחו של היחיד, כזה המנסה לאפשר, ללמד ולהסביר.
רעואלה חקרה ולמדה כל חייה את כתביהם של הפילוסופיים הקדומים. היא התחקתה אחרי אמונות קדומות ובמיוחד כתבים הלניסטים, של תקופת יוון ורומא ושל אלו שקדמו להם ואלו שהמשיכו אותם.
רעואלה הייתה אשת חינוך. דרך אביה יצחק נחשפה וספגה את דרכיו החינוכיות של דר' יאנוש קורצ'אק, אותן העבירה הלאה. היא הייתה מתקדמת מבחינה אנושית, רגשית ומוסרית. סבלנות וסובלנות לדבריה, הן אמהות של כל התכונות הטובות. תמיד בקשה להבין ולראות את נקודת המבט של הזולת. היא העריכה אדם לפי האופן בו הוא נוהג ברעהו, ובמיוחד איך מתייחס לאדם החלש, הפגוע, השבור והלא מובן.
היא התייחסה לעדינותו של אדם ורגישותו. היו לה תעצומות נפש וסגולות אנושיות ושאיפה לנהוג כ"אדם העליון" כפי שתיאר אותו ניטשה, שהיה אחת מאהבותיה הראשונות.
היא הכירה כל כך טוב את כתביו של ניטשה ומשמעותן, שעבודת המאסטר שלה נפסלה כאשר טענה כי קשה להניח כי ניטשה, בו ראתה הומניסט, היה יכול לצדד בתפיסות הגזעניות של הנאצים. רעואלה נשארה נאמנה לניטשה ולאתיקה המחקרית, וויתרה על השלמת התואר השני שלה בפילוסופיה. כחמישים שנה לאחר מכן, כאשר נפתחו הארכיונים במזרח גרמניה, אכן התגלה שאחותו של ניטשה שהייתה חברת מפלגה, סילפה וזיהמה בכתב ידה את כתביו.
מתוך תפיסתה האמפטית הייחודית והנדירה, היא האמינה כי יש טוב בכל אדם, וכי גם ברשעים ובנוכלים גמורים, חייב להיות יסוד טוב, אליו ניסתה לפנות. אמא האמינה בכך, שכל אחד הוא אור קטן וביחד כולנו אור איתן המשמרים את הגחלת האנושית. בזכות אותה אנושיות, נהגה לומר, האנושות שרדה.
אמי הייתה האנציקלופדיה המהלכת הפרטית שלי בכל דבר שקשור לפילוסופיה וקלאסיקה. מסתבר שכנראה לא רק שלי, שכן מומחים בעלי שם עולמי בתולדות האומנות ממקומות שונים בעולם גם הם היו מתקשרים להתייעץ.
לרעואלה הייתה חיבה למדנית לתפיסות ולהשפעות התרבותיות על אמנות הרנסאנס. לפיכך התעסקה הרבה בתרבויות ההלניסטיות. היא הייתה בקיעה בכתביהם של הפילוסופים, הסופרים, המשוררים והמחזאים של יוון העתיקה, תקופת האימפריה הרומית הקדושה ותחילת הנצרות.
את כל אלה היא הכירה על בוריים. ההיכרות שלה עם כתבי אפלטון, הייתה מופתית. אוריגינס היה חביב עליה במיוחד, וגם דנטה אליגיירי. היא הכירה היטב גם את הכתבים התיאולוגים של ימי הביניים והרננסאנס עצמו. הייתה לה היכרות וידע על הרבה דתות, מסורות וכתות ובעיקר על רזי הפילוסופיה שעומדת מאחוריהן, ממה הושפעו ועל מה השפיעו. תפיסות אלה השפיעו רבות על אומנות הרנסאנס אותה אהבה רעואלה במיוחד וגם על יצירותיה שלה.
כילדה, כשגרנו במילאנו ואחר כך ברומא, הייתי הולכת איתה למוזאונים ולאתרים ארכיאולוגים. רעואלה יכלה לעמוד לפני תמונה זמן ממושך ולהתעמק בפרטי הפרטים הקטנים וללכת לאיבוד בתוך היצירה ובתוך כל המשמעויות והרמיזות של האומן לקהל המתבוננים ובתוך הקשרים בין המוטיבים, הסמלים וציורי השוליים, לנושא הציור ולפטרון של אותו אומן שהזמין היצירה.
אגב, רעואלה הייתה בקיאה גם ברכילות העסיסית ביותר של חצרות הרנסאנס האיטלקי וההיסטוריה של אירופה. ללאונרדו דה-וינצ'י היה מקום מרכזי בעולמה של רעואלה, עוד הרבה לפני שנעשה כה פופולארי.
סיפור שמעלה חיוך במשפחתי וכה אופייני לאמא, היה שפקיד הבנק התקשר בדאגה לאבי לגבי צ'ק שחזר. לא כי לא היה לו כיסוי אלא שהתאריך עליו היה שגוי. התאריך התייחס לתקופת 1528 שלמרביתנו לא יאמר דבר, וישמע מועד אקראי או טעות רישום, אך לרעואלה שחוותה את התקופה, היה זה תאריך רב משמעות בתולדות העיר פירנצה ויצירותיה המופלאות.
רעואלה נשארה צלולה עד לשעותיה האחרונות. היא ראתה בעצמה סטודנטית נצחית ועוד בימיה האחרונים בקשה לקרוא מאמרים ולעסוק בפילוסופיה. כשהספר כבר היה כבד מדי, בקשה שאקריא לה. היו לה עוד ספרים רבים שרצתה לקרוא ושלא הספיקה, וכן רצתה עוד זמן עם נכדיה ולפיכך בחרה להמשיך בטיפולים הרפואיים – אילו היו שתי אהבותיה הגדולות.
רעואלה הייתה ציירת בחסד. בתחילת דרכה בקיבוץ למדה בסטודיו של אריה אמון ז"ל, עמו היה לה קשר ייחודי. בהמשך דרכה, המשיכה ליצור וללמוד טכניקות בכוחות עצמה. על אף יצירתיותה וכשרונה, היא הציגה את מנעד יצירותיה רק פעם אחת – בתערוכת יחיד – "בין העולמות", בבית דרור, בקיבוץ עינת, בשנת 2015. יצירותיה מושפעות רבות מעולם הידע הנרחב על העולם הקלאסי ושל תרבות הרנסאנס. הן עסקו בנושאים של מכאובי הקיום האנושי, השכול, מעגלי החיים והתפר בין העולם הזה לעולם הבא.
רעואלה חייתה בקיבוץ עינת עד שלקחה על עצמה לסייע למשפחה ולילדים של אחותה, אסתר כהן -שחף ז"ל. היא עזבה את הקבוץ בגיל 31 אחרי ששנים רבות עבדה בביה"ס בעינת כמורה לספרות ולפילוסופיה. היא הינחתה סטודנטים בעבודת גמר – וכילדה אני זוכרת את המקום המיוחד שנתנה לכל אחד ואחת מהם. גם כשכבר סיימה מזמן את מטלות ההוראה הפורמאליות נשארה לרבים כמנטור לחיים.
רעואלה שהייתה אדם ערכי, הושבעה על ידי אחותה אסתר, על ערש דווי, לדאוג למשפחה ולגדל את שני ילדיה, אורי ומירי. בדרכה העדינה, רעואלה חיברה את המשפחה הדואבת ואפשרה לה להמשיך למען ילדי אחותה. רעואלה דאגה שאמה השבורה תהיה מוגנת, שאבי, ראובן שחף, יוכל להמשיך לחיות ולעבוד במה שאז לא הבנתי, אך היום אני יודעת שאנו חייבים לו הרבה מאד ושעשה דברים רבים וחשובים מאד למען בטחון המדינה.
היא דאגה לילדיה של אסתר כאילו היו שלה. היא הקדימה בגישתה החינוכית והפסיכולוגית, ואת הגישות החינוכיות המתקדמות והעכשוויות. היא ידעה בדיוק מה היא עושה ונתנה לכל אחד מקום של כבוד. הכוח והמצפן הפנימי שלה עזר לה להמשיך גם כאשר היו מי שביקרו את דרכיה באופן דורסני.
היא גם טיפלה במסירות נפש ובהוקרה, במשה כהן ז"ל אביה של אסתר, מתוך נאמנות לאסתר. בשקט ובמסירות שלה החזיקה את כל בני משפחתה יחד, ונתנה להם להרגיש שהם אהובים, ראויים וחשובים. היא ידעה לתת לכל אחד את הכבוד באשר היותו אדם.
רעואלה הסתכלה מגובה חוכמתה וטוב ליבה על מוגבלות האדם, וסלחה לאלה שהתקשו לקבל את טוב ליבה או שראו בכך פתח לניצול. היא שאפה לאפשר לאדם לצמוח עוד.
בשנים בהם הייתי ילדה הייתה מבלה איתנו הילדים שעות רבות בהליכה לפארק או במשחק או ביצירה. זכורות לי שעות בהן היינו מטיילות יחד. קילומטרים רבים הלכתי איתה באיטליה כאשר הפעם האחרונה הייתה בפירנצה והיא כיוונה אותי במדויק דרך הטלפון הנייד, ליצירה מופתית אך לא מוכרת, העוסקת בהומניסטים של הרנסאנס – ביניהם פיקו דלה-מירנדולה, אשר כתב את המסה על כבוד האדם והיה חביב על שתינו.
בארץ היינו מבלות שעות יחדיו בהליכה בפארק הלאומי ברמת גן ובהמשך בשדות רעננה. חברות ילדות ואף בני דודים שותפים לזיכרונות שלי ממנה, לסבלנות, לרוך ולאהבה האינסופיים שלה. כל זאת במקביל להמשך יצירה ולימוד. היא סיימה את התואר השני בתולדות האומנות בהצטיינות יתרה, על אף שבמקרה שלה היה זה פורמאליזם בלבד. הידע שלה היה כה רב שלא הייתה זקוקה לתואר בכדי לבסס את סמכותה בתחום.
כשבגרנו המשיכה בטיפול המסור באמה קלריסה ובגידול דור הנכדים שכה אהבה. היא הצליחה להגשים את החלום שהיה לנו שנים רבות להוציא לאור מחדש את הספרים של דודֵנו הסופר – אולריך אלכסנדר בושביץ, שנספה בים בהיותו בן 27 שנים בלבד, במלה"ע השנייה. בנוסף הצליחה לקיים את בקשת אמהּ על ערש דווי, לאתר ולחדש את הקשר עם המשפחה המורחבת של שלה בגרמניה, משפחת פליט.
רוב המנחמים שהתקשרו אלי דאגו להדגיש כי אמא הייתה אדם מיוחד, והנה כמה ציטוטים: "מלאך עלי אדמות", "אשת אשכולות רנסאנסית שנקלעה בטעות למאה העשרים", "נפש טהורה ואכפתית", "כל כך עדינה", "אחד האנשים היותר אינטלקטואלים וחכמים שהיכרנו", "אדם מחוץ לזמן" ועוד.
אמא שלי, רעואלה, הייתה אדם נדיב ונתנה מעצמה ומטוב ליבה עד בלי די. כעת השתחררה מכבלי הגשמיות שאחזו בנשמתה ומאפשרים לה להמשיך בדרך כל הנשמות.
יהי זכרה ברוך.
ינואר 2003, יום הולדת 60 של רעואלה. / רבקה (ריקי) גרשט
סטלה שאלה אם אהיה מוכנה לומר כמה מילים לכבוד רעואלה. השבתי כמובן בחיוב, הזדמנות נהדרת לרדת קצת על חברתנו האהובה.
שאלתם את עצמכם פעם מדוע רעואלה לובשת תמיד כל כך הרבה שכבות?. בבקשה, אל תכניסו לכם רעיונות לראש. איש מכם אינו צריך לקום כדי לעזור לה להשיל שכבות דווקא עכשיו, אבל חשבו על כך. אני חשבתי ומצאתי שיש קשר בין עומק החשיבה למספר השכבה. הכיצד אתם שואלים?
ובכן, דמו לעצמכם את רעואלה מגיעה אל היכל הדעת, בו היא מרבה לבלות כבר שנים רבות. מבלי להיכנס לפרטי הלבוש הצנועים, עליוניה כוללים לפחות שבעה רבדים. כמעט תמיד בגוונים שקטים וחמים, ובאריגים רכים ומלטפים. תוך כדי כניסתה להיכל, היא סוגרת השמשייה או המטריה, תלוי בעצמת קרני החמה או הממטר. הכובע רחב השוליים מיד אחר-כך מוסר, ומוצמד עם שתי אצבעות אל תיק רחב.
ברגע האחרון, או דקה אחרי הזמן, היא נכנסת לחדר הלימוד במן היסוס קל ובמבט מעט מושפל, ומתיישבת. לאחר משפט אחד של המרצה, מושל השאל; ובעקבות משפטים נוספים מושל גם המעיל, תלוי במזג האוויר. אם זוכה הדיון בשיעור להמריא לרמה אינטלקטואלית ראויה, ואם במקרה גם הניאופלטוניסטים, הפיתגוראים או האורפיסטים לרגע מציצים כדי לחמם האווירה, רעואלה אינה מהססת ומסירה עוד שכבה.
ואז כשאצבעותיה העדינות כבר כולן גלויות, היא מרימה אחת דקה ובביישנות מבקשת להוסיף, ומתנצלת שאולי זה לא בדיוק במקום, וזה לא הזמן הנכון, ואולי גם לא כל כך שייך לעניין, ובכלל את זה כולם כבר הרי יודעים, אבל בכל-זאת כדאי להזכיר.
האיזכור המפולפל, רב הרבדים והמשמעויות, ממש כמו הציורים של רעואלה, מחמם את הלב, מרחיב את הדעת, ומחייב את המרצה להתייחס לתכנים שכלל לא העלה אותו יום על הדעת.
והתלמידים האחרים, שברגעים הראשונים לא ממש מבינים לאן מנותבים העניינים, פוקחים עיניים מלאות תהייה, ופוערים פה גדול בתמיהה גלויה. ובתום השיעור, כשהגברת את שכבותיה אוספת בסיפוק ומהחדר יוצאת ברפרוף; על המרצה עטים מקצת התלמידים, אלה היותר מבוגרים, ופוצחים במקהלה: מי זו האישה המופלאה, המלאה כרימון, ומניין זה הידע היא רכשה? ולמה היא יושבת לה מהצד הלא נכון של הבמה?
אשריך רעואלה בבחירתך הנכונה, בת מזל את שלא הסכמת לעלות על הבמה. המשיכי להתחמם בין השכבות של האריג ושל הידע; המשיכי שכבות להשיל כדי לחשוף עוד רבדים.
המשיכי לחקור וליצור בעט ובמכחול… אשרינו רעואלה שזכינו לחברה שכמותך.
באהבה רבה – ריקי
רעואלה יקרה, רֵעה ואחות לי / ד"ר רבקה (ריקי) גרשט
עקבנו זמן רב אחר המחלה הארורה שכילתה בהדרגה את גופך, אך לא הצליחה להכניע את צלילות חשיבתך. ידענו, התכוננו והדחקנו, ובבוא הרגע מצאנו עצמנו המומים ולא מוכנים כלל.
קשה להשלים עם העובדה שלא נוכל עוד לשוחח על מאמר או ספר שקראת, אם זה חיבור מדעי, רומן היסטורי או כל חיבור ספרותי אחר; ולאחרונה גם על תוכן הרצאות בזום, להן האזנו. חלקנו שעות רבות כאלה יחד, מהן השכלתי מהתובנות שלך, מניתוח של הטקסט וההקשרים שידעת לקשור מעומק הידע שרכשת במהלך השנים בתחומי הפילוסופיה, ההיסטוריה, הדת והפולחן, וההיסטוריה של האמנות, הן של העת העתיקה והן של תקופת הרנסנס.
לאחרונה התבקשתי לכתוב ביקורת על ספר שראה אור בהוצאת Getty ועוסק באמנות ואמונה בחיים שלאחר המוות בקרב מאמינים בדרום איטליה במאה הרביעית לפני הספירה. תחום מחקר זה עניין אותך רעואלה כל השנים, במיוחד התיאורים על הכלים האפוליים והטקסטים האורפיים שנחרתו על לוחות הזהב. לאחר שסיימתי את הכתיבה השאלתי לך את הספר. תוך כדי קריאה, כמעט מדי יום, שבת והצהרת שהקריאה בספר מכינה אותך לבאות, מקנה לך את הידע הנחוץ וסוללת לך את הדרך לקראת ההתייצבות בשערי האדס. זה קרע את ליבי, אך גם לימד אותי שאת יודעת לקראת מה את הולכת בהכרה מלאה ובצלילות דעת. אין מה להיחפז, שבתי ואמרתי לך, והתפללתי שתישארי עימנו כמה שיותר.
לאחר שנים של תהייה בנבכי החיים בעולם הזה, ובנפתולי הדוקטרינות שעניינן החיים שלאחר המוות, מצאת סוף סוף שלווה.
רעואלה חוותה הרבה כאב וצער בחייה, איבדה אב ואחות, שאת שני ילדיה לקחה על עצמה לגדל ועשתה זאת במסירות רבה. לאחר שנים נפרדה גם מאימה קלריסה הנערצה ומהרבה חברים יקרים, שאט אט נעלמו מנוף מולדתנו. הצער, הכאב והדאגה היו בני לוויתה הקבועים; ועם זאת רעואלה תמיד, בטוב לב, חמלה ותבונה, השכילה להתעלות מעל כל משבר, מעל כל כאב, ולמצוא איזושהי נקודת אור, קורטוב של טוב להיאחז בו, לשמוח, ליהנות ולצחוק מכל אמירה שנונה. היא לא שכחה איש, קרוב משפחה (רחוק ככל שיהיה), חבר, מכר; בכולם התעניינה ועם כולם השתדלה לשמור קשר, אם טלפוני, אם במייל, אם פנים אל פנים.
לצד כישוריה האינטלקטואלים מעוררי הקנאה, ניחנה רעואלה בכישרון ציור שכולנו מכירים; שנים האחרונות התקשתה לצייר בשמן ועברה לצייר בעפרונות ופחם. סדרות הרישומים שרשמה לאחרונה מדהימים; כל קו, כל כתם מתוכנן ובעל משמעות ומשקל בתוכן המתואר. היצירות של רעואלה עמוקות ורוויות בתכנים ומסרים שלא קל להבינם ללא הסבר.
היא תכננה להשאיר אחריה הסבר לכל יצירה, אבל כוחותיה לא עמדו לה.
בצניעותה, שמרה רעואלה את כישרונות הציור והכתיבה שניחנה בהם לעצמה, למשפחה ולחברים קרובים. היא הקפידה על פרטיותה באדיקות רבה, נמנעה מפרסום ומלהציג את פרי יצירתה ברבים. תמיד חשבה שיש עוד דרך לעשות כדי להגיע לשלמות. בעיני לא רק יצירתה מושלמת, גם אישיותה. למדתי ממנה הרבה על תעצומות נפש, התחשבות, הקרבה, אהבה ללא פשרות ואת היכולת לדלות את הטוב מתוך הרע.
רעואלה אהובה, השארת מאחוריך את ראובן אישך היקר והאהוב, את אסתי, בִּתך היקרה שטיפלה בך ביחד עם פיטר שלה, באהבה ומסירות מעוררת השתאות, את נכדיך האהובים איתם ואורעד המקסימים, את אחיך דורון היקר, בני המשפחה, וחברים שיחושו בחסרונך בצער גדול ובגעגועים מרובים.
תהי נשמתך צרורה בצרור החיים.
עינת, 22 בדצמבר 2023
רעואלה שחף, תערוכת ציורים, גלריית בית דרור בקיבוץ עינת - מרץ 2014 / ד"ר רבקה (ריקי) גרשט.
התשוקה לידע נזרעה ברעואלה משחר ילדותה. כבת להורים אינטלקטואלים – כן, הקיבוצים התברכו בהרבה כאלה – היא התחנכה בבית עשיר בספרים, על ברכי סיפורי המיתולוגיה, התנ"ך והברית החדשה.
בצריף של אריה אָמוֹן, ששימש כאטליה, נחשפה לרזי הפיסול בחומר, אבל נפשה ערגה לציור. מתוך דפי הספרים התוודעה להיסטוריה של העת העתיקה, ימי הביניים, הרנסנס, הבארוק והעת החדשה; התוודעה לאנשי הרוח, לציירים – ידועים יותר וידועים פחות – וליצירותיהם. שלא מדעת נעשו רבים מציירי העבר חברים ומורים לרעואלה, הִפְרוּ את יצירתה בתוכן, בצורה ובצבע. דירר, אל-גרקו, בלייק, גוסטב דורה, אדֵילוֹן רֶדוֹן, ומוּנק הם רק חלק מהאמנים שאת השפעתם אפשר לראות בצורה זו או אחרת ביצירתה. לימודי הפילוסופיה והספרות האנגלית באוניברסיטת תל אביב העשירו את מעין היצירתיות שלה בעוד ועוד רבדי תוכן אותם יצקה תוך עִרְבול בדמיונה העשיר אל תוך ציוריה המונוכרומים והפוליכרומים.
תהפוכות החיים העבירו את מרכז חייה לאיטליה. בין מילאנו לרומא, בין חובות משפחתיים לחברתיים, מצאה עצמה רעואלה נשאבת יותר ויותר אל עולם היצירה הקלאסי, אם ישירות או באמצעות אמני הרנסנס והבארוק. הייתה לה ההזדמנות לעמוד נוכח יצירות מופת ולרשום, ללמוד ישר מהמקור. מנהג שאימצה לה ואשר מלווה אותה עד היום. כך עשתה כאשר ביקרה עם אומה קלריסה בברלין, כך עשתה כשנסענו לכנס בבולוניה; וכך היא ממשיכה לעשות בכל עת שמזדמן לה.
השיבה לארץ השיבה אותה גם אל ספסל הלימודים באוניברסיטה, והפעם בחוג לתולדות האמנות. חבריה ומוריה, ציירי העבר, הספונים בין דפי הספרים, שבו והופיעו, והפיחו חיים חדשים בידיה האמונות על הפחם והמכחול.
רעואלה ברוכת הכישרון סירבה בנחרצות להציג את פרי עשייתה בפומבי. אני לא יודעת מה אמרתן ועשיתן רוֹחָה ויעלי כדי לשכנע אותה לבוא אל תודעת הציבור. אפשר רק לומר דבר אחד: תבורכנה על שהצלחתן היכן שכל האחרים נכשלו.
בתערוכה זו על שני חלקיה קובצו מבחר יצירות, דרכן ניתן להציץ אל עולמה של רעואלה, ללמוד על מקורות השראתה, לעקוב אחר התמורות שחלו בצבעוניות ובתכנים לאורך השנים, ולעמוד על הייחודיות שלה כציירת.
40 שנים חלפו מאז נפרדה המשפחה ומשפחת הקיבוץ מאסתר חדת העין וחריפת השכל, שהשובבות והסרקסטיות שלה חברו עם חמלה, עדנה ורוך. אסתר אהבה את החיים ואת היופי על כל גווניו ולא חדלה לחפש אחר הנסתר שבהוויה. הנישואין והאימהות נטעו בה עוצמות שאיש לא ידע כי יש בה. התמודדותה עם המחלה הייתה רווית אומץ ועמידתה מול המוות הייתה מפוקחת וחסרת מורא; כל שביקשה הוא להפסיק את הסבל.
הִלַקְחה של אסתר, האחות הבכורה, בטרם עת, שינה את עולמה של המשפחה כולה; ולמרות השנים הרבות שחלפו ישותה נוכחת תמיד. הכאב והכעס על המחלה והאבדן מצאו מִיְדי רעואלה ביטוי חזותי מידִי ואין הם מרפים גם היום. מוטיבים שיש להם נגיעה למחזוריות החיים מלידה עד מיתה, תהפוכות הגורל, ייאוש ותקווה חוזרים ומופיעים ביצירתה שוב ושוב תוך שימוש בדימויים, סמלים ואלגוריות מהעולם היווני-רומי ומהעולם הנוצרי. המחשה טובה למיזוג שעושה רעואלה בין עולמות אלה הן שלוש הנשים הנראות שוב ושוב ואשר פעם מייצגות את המוירות – הגורלות, פעם את שלוש המריות ופעם את אלות החסד; ויש שהן כולן נשזרות ומתמזגות אלו באלו.
ברישומי הפחם המוקדמים דימוייה עוצמתיים וקודרים כאילו היד שציירה ביקשה להוציא זעמה על הדף. עם השנים החליפו החומים את השחור, אט אט הכחולים השתלטו ושקיפות הצבע אפשרה לאור לחדור בעדו בהדרגה. דומה שרק עם הולדת הנכדים פרץ האור ביתר עוצמה והגוונים ממשיכים ומתרככים עוד ועוד.
הציורים של רעואלה מורכבים ואינם פשוטים להבנה. הקומפוזיציות המתוכננות בקפידה מפגישות את הצופה ה'מטפס' עם עיניו בתוך מערכות סבוכות של דימויים שכל אחד מהם עתיר משמעות וביחד מספרים סיפור ועוד סיפור שכל אחד מהם הוא צירוף של הגיגים מוזנים ממורשת תרבות העבר וממציאות חייה.
דברים לכבוד התערוכה מאת אלה בר מסדה / מרץ 2014
אצל רעואלה וראובן בחדר האורחים. היכרנו אלה את אלו לפני כשלושים שנה, בחוג לתולדות האמנות.
נהגנו להיפגש – מאז ועד עתה – בבתינו, ולסרוגין; נבט ועמרם, רעואלה וראובן, יהושע ואנכי.
הביקור בבית רעואלה וראובן היה "חגיגה של תרבות".
אנחנו ישובים בינות לשכיות חמדה מן העבר, בין ספרים ללא סוף.
ספרי אמנות ופילוסופיה, תוך כדי שיחה או הרצאה, וכן …אוכל טעים.
סביב, סביב, על הקירות – תלויים ציורים של רעואלה…דמויות ערטילאיות מכסות את הבדים למלוא אורכם;
נחבאות במחשכים, ניצבות במרומי גבעות ומבנים, כמהות אלה לאלו. מייחלות – לְמַה? למי?
רב הכמוס על הנגלה… מאליה עולה השאלה: מאין באת? ולאן אתה הולך?…
בהערכה וברגשות חמים –אלה.
כשמדברים על אמנות / ד"ר נבט דולב *
*נבט דולב ז"ל הייתה חוקרת ומרצה מחוננת של אמנות הרנסנס.
להלן דברים שנבט נשאה בפתיחת התערוכה.
כשמדברים על אמנות, היחס בין אמן ליצירתו עולה שוב ושוב. האם ניתן לנתק את היצירה מחבל הטבור של היוצר? האם אפשר להבין את ואן גוך ללא שגעונו; את השימוש של פיקאסו בצבע אחד (כחול) בלי להיות מודע לבדידותו ולעוני בו הוא חי ; האם סופר הבארוק ג'ון מילטון בחר לכתוב על שמשון משום שהוא עצמו היה עיוור? ואיך מתקשרת התלבטות בנושא זה לציוריה של רעואלה?
ידידותי עם רעואלה וחיבתי הגדולה אליה נמשכות עשרות בשנים; אני משתדלת להיות "אובייקטיבית" אך מתפתה לראות בעבודתה התגלמות של חיים עשירים, רבי גוונים שבמרכזם ההתמסרות האכסטאטית שלה (זהו סופרלטיב אך לא הגזמה) למחשבה הפילוסופית, "התמכרות" שאין לה אח ורע.
רעואלה היא תולעת ספרים מושבעת. אם תעירו אותה באמצע הלילה היא תדבר אתכם על ידידה אפלטון שאת כתביו הנשגבים לימדה בקיבוץ "עינת" בו נולדה. הדמויות ההמומות שמסתכלות מתוך כוכים ומערות הינן הקטורת אותה היא מעלה למשנתו של הפילוסוף, באמצעות הציור. לעיתים אני חושבת שרעואלה שרדה מצבים קשים מנשוא כי הלכה לאותן התנסויות בחייה עם ספר ביד.
הקורא, העוסק ביצירתו של אחר, משתתף בה בצורה סבילה ודוממת; אבל רעואלה רוצה גם להשמיע את קולה שלה, לחשוף את רגשותיה שלה. ואמנם עד כמה שהציורים הם מאד אישיים, הם עובדו וסוננו דרך עדשות השכלתה הרבה בתרבות יוון ונטיית לבה המיוחדת לדמויות מיתולוגיות– אליליה, אחיותיה הרוחניות, מעין טבעה השני. לפעמים בא לי לקרוא לה בשם יווני (מחשבה שעלתה בדעתם של הוריה).
אין לציוריה קושי להזדהות, פעם עם אלות הגורל האכזריות, פעם עם פורטונה ההפכפכה, או שוב ושוב עם קבוצה של שלוש נשים – אלות החסד.
בדומה לארגונאוטים, במסע לחיפוש גיזת הזהב, היא קשובה לקולות המפתים של הסירנות. במקום אחר היא ספינקס, היצור הסבוך והמורכב, כמו עבודתה החידתית. דמויות אחדות מצטופפות בקבוצות, אחרות מנופפות כלפי מעלה בזרועותיהן חסרות האונים. יש כאלו שעוברות מטמורפוזה והופכות לראש אנושי המצמיח זנב של שרץ בלתי מזוהה; יש שמתפתלות, זוחלות, נאבקות ולבסוף קורסות, מתמוטטות וגופותיהן שרועות על האדמה. החיזיון המתואר בציור לא עוזר לנו לעגן את המתרחש במשהו מוכר לנו. הכל הוא ללא זמן וללא חלל. אמנם יש עצים אך הם כרוחות רפאים. האדמה סלעית, חולית, באיזה שהוא מקום יש גם ירח.
הציורים מעוררים בי תהייה: באיזו דרגת דיוק הם תוכננו? אולתרו? אם מותר לערוך השוואה קצת מביכה – רעואלה כמו ליאונרדו, באה אל הכן; מציירת, מתרחקת, מתלבטת, עוזבת (למה ההפסקה? האם לחשוב מחדש, לשקול?) אולי הדחף לצייר מוצה באופן זמני? אבל לבסוף היא חוזרת אל הבד המצויר בחלקו, לפעמים אחרי שנים.
לעיתים רעואלה רואה בציור משהו שלא לגמרי הושלם, אך היא בוחרת להשאירו כך. בכישרון ומיומנות מרשימים ביותר, תוך כדי התעלמות ראויה לשבח מ"טרנדים" ו"מיינסטרימים", היא מניחה ביסוד עבודתה מחשבות אודות "המצב האנושי".
הציורים מבטאים קדרות, עיניים שקועות כמו בציורי פונטורמו שאת עבודתו היא מכירה כה טוב; או וויליאם בלייק המשורר והצייר, שגישתו הייחודית לכתבי הקודש מקסימה אותה, או הצייר אודילון רדון בשל האיכות המדיטטיבית והחולמנית.
האם ביצירתה של רעואלה יש בריחה? האם היא מתייחסת בישירוּת לסבל האנושי על כל גילוייו הטראגיים? האם היא מוהלת את המצב הטרגי של האדם בהצגת דמויות אנושיות בסצנות הלקוחות מהמיתוס של חיי האלים באולימפוס, הנושמות אוויר פסגות שאין בו שום מחוייבות? האם הגולגולת שנרקיסוס רואה משתקפת במים, מייצגת את המוות, מפחיד ודוחה כפי שאנחנו מכירים אותו? האם המוסיקה המופלאה של אורפאוס השר ומנגן בלירה, נועדה להנאת הָדֶס, אל השאול או למען גאולת נשמות המתים בגן העדן אשר בשמיים? כמו גם שירת הסירנות המפתה את בני האדם במסע חייהם אל המוות או אל חיי הנצח?
הציורים לא קלים לפענוח אך הם מצדיקים כל מאמץ לרדת לעומקם. אני מתארת לעצמי שאצא מהגלריה מלאת תהייה, אחוזה בהרהורים ומחפשת אמברוזיה ונקטאר (מזון האלים במיתולוגיה היוונית) או לפחות קפה מהביל וריחני שהתבשל בקומקום של ראובן…
מבחר מציורי רעואלה בתערוכה "בין העולמות".
הערות והארות על התמונות, כתבה דר' ריקי גרשט.
דברים שאין להם שיעור / רוחה שפירא
לכתוב על רעואלה, בשבילי זה ניסיון לעצור את מהלך חיי היום-יום והשיגרה, את כאבי הזמן הזה, המלחמה מאז ה – 7 באוקטובר 2023, אסון הטבח וההרס בחולות רעים וביישובי עוטף עזה – ניסיון לחזור ולשוב אל עולמה של רעואלה שהכרתי מקרוב, ב – 20 השנים האחרונות.
למרות ששתינו נולדנו באותו הקיבוץ, גבעת השלושה (הקיבוץ הישן), בהפרש של כשנתיים בלבד, התקרבנו והיינו לחברות נפש, רק אחרי שנים רבות אשר רעואלה חוותה בהן חיים שלמים במקומות שבם חיה ובבית והמשפחה שהקימה עם ראובן שחף, אחרי פטירתה של אחותה היקרה אסתר שחף ז"ל.
רעואלה המשיכה ללמוד ולהכיר את עולמות התרבות והאמנות הקלסית של העולם העתיק.
בכל מקום שבו חיה רכשה דעת בתחומי האמנות, הפילוסופיה והתרבות הקלסית, והעשירה את חייה וחיי ידידיה בעולמות הרוח שחוותה ויצרה בהם.
בשנות חברותנו גילינו שהיו לנו חלומות דומים וכמעט משותפים על ילדותנו ב"גבעה" – (גבעת השלושה).
בית משפחת שחף ברעננה היה מקום מיוחד בעיצובו, בריהוט העתיק שהמשפחה הביאה מאיטליה, ובאוצרות האמנות והספרות שרעואלה אספה ושמרה והציגה בסלון הבית. חברים ואורחים שביקרו בבית, יכלו לדמות שהם מבקרים בבית מפואר באירופה של ימי הרנסנס ולהנות מרוח המקום.
התקרבנו כנראה, בזכות העניין המשותף שלנו באמנות ובספרות. הרבה משיחותינו עסקו בפילוסופיה ובאמנות של העולם העתיק אשר רעואלה הכירה ואהבה מגיל צעיר בבית הוריה, קלריסה ויצחק זלצברג ז"ל.
רעואלה אהבה ל"שוטט" בעולמות הדעת הגלויים והנסתרים של המיתולוגיה היונית והקלסית, דרך יצירות האמנות והספרות ונתנה להם ביטוי עשיר בציוריה.
ב – 2015 הוצגה בעינת תערוכת ציורים של רעואלה, אותה אצרנו יעלי וקשטיין ואני. בתערוכה הוצגו יצירות שנשקו לעולמה הרוחני העשיר של רעואלה.
רעואלה אהבה מאוד את שיריי, ואף שילבה שניים מהם ברישום שלה שתיאר את אחד מסיפורי העולם העתיק.
כך כתבה בתחתית הציור: "נשמת האדם, שורשה מן השמים ואליהם היא שואפת". (אפלטון)
וכאן גם ציטטה שנים משיריי הקצרים:
"כמו הברוש לצמוח בסבלנות, לגעת בקול הדממה"
"כמו העץ, הרוּח מתעצמת מן השורשים" (רוֹחה)
חיזוק נוסף לקשר בינינו הייתה מעורבותו של אבנר בני העיתונאי, בגילוי כתב היד, של דודם של רעואלה ודורון, אחיהם של אימם, הסופר אולריך אלכסנדר בושויץ ז"ל (אשר נספה במלחמת העולם השנייה) ובדרך שאבנר עזר להוציא לאור את ספרו של אולריך – "הנוסע", בכל העולם וכאן בארץ בתרגום עברי.
אני זוכרת את רעואלה באהבה ובגעגועים ומוצאת את עצמי משוחחת איתה על החיים ועל היופי, על הכאב, על השמחה ועל הזיכרונות.
תהי נשמתה צרורה בצרור החיים.
*לזכרה של רעואלה בחרתי את אחד משיריי ששלחתי לה בשנת 2023, בהתכתבות שלנו בטלפון הנייד.
אֵלַיִךְ*
קִשְׁרִי אֶת הַחוּטִים הַמִּתְפַּזְּרִים
הַחְזִיקִי בָּם בִּשְׁתֵּי יָדַיִךְ בְּכָל הַמְּבוֹכִים הַנִּדָּחִים
כְּמוֹ הָיוּ קַרְנֵי חַמָּה זוֹרַחַת
זוֹ אַתְּ הַבּוֹחֶרֶת לִתְעוֹת בְּדַרְכֵי חַיַּיִךְ
לָלֶכֶת בְּעִקְבוֹת לִבֵּךְ אֶל הַמָּקוֹם בּוֹ
תָּשׁוּבִי אֶל עַצְמֵךְ
אֵלַיִךְ
רעואלה בביקור אצל ראובן בעינת – קיץ 2023
רעואלה - פיסת חיים קסומה / יעלי וקשטיין
לראשונה פגשתי את רעואלה כשהייתי בת 16. רעואלה לימדה אותי פילוסופיה.
היא הייתה כל כך יפה בעיני, שונה, אחרת… בתוך המציאות הדחוסה היא הביאה איתה משהו אחר שאז לא ידעתי לקרוא בשמו אבל זה היה הרובד הרוחני. אותו רובד שמשהו בתוכי היה כל כך צמא אליו.
השיעורים איתה היו אהובים עלי, חיכיתי להם והם מילאו אותי ונתנו משמעות לחיי.
יחד איתה עשיתי את עבודת הגמר שלי בכתה י"ב. הנושא היה חירות האדם.
אני זוכרת היטב את השיחות איתה. מהי חירות? האם האדם הנו בן חורין? ומהי המשמעות של להיות בן חורין? האם בכלל אפשרי להיות בן חורין?
אני זוכרת קריאה משותפת בכתביו של דוסטויבסקי ואת היד שהושיטה לי כדי להוליך אותי צעד צעד בתוך הפרדס.
והקשר איתה נמשך לאורך שנים גם אחרי בית הספר והצבא.
בתוך חיי הקיבוץ והמאמץ להיות בסדר וכמו כולם, סימנה עבורי רעואלה את האומץ להיות מי שאת, מלאה בחמלה ובאהבה.
היא פתחה בפני את חדרה הקטן שהיה עבורי עולם עצום, קסום מלא סיפורים, מטאפורות, מעוף ודמיון.
היה שם מקום לכאב ולקושי וגם לשותפות גורל ולקבלה.
מתוך הכאב והצער צמח יופי אינסופי.
אם היה חסר חלב לקפה אז היה חלב בֶּכְּאילו והבֶָּכְּאילו היה ממשי לא פחות…
והייתה האמנות של גדולי האמנים והייתה האמנות שלה.
והיו הטיולים בשדות ויופיו של הטבע, והקיבוץ בשעות השקיעה והלילה.
אני זוכרת את רעואלה מהלכת לצידי ברחובות תל אביב עם שמלה מבד רך ונשפך וכובע רחב שוליים ושמשיה, כאילו יצאה מציור רנסנסי – מושכת אליה את מבטי העוברים ושבים.
תמיד הייתה מלאת אמפטיה והבנה, גם כלפי אלה שפגעו בה.
כך, אפילו מבלי שאדבר הייתה יודעת ומבינה…
אני זוכרת את רעואלה באהבה רבה. יש לה מקום גדול ומשמעותי בלב שלי.
יהי זכרה ברוך.