יעקב (יענק'ל) אגדי
ז' אייר תרע"ו - 5/5/1911
י"א מנחם-אב תשל"ג - 9/8/1973
על קברו של יעקב אגדי ז"ל / י. דובדבני
פתאום כרע, נפל, ואיננו עוד. רק תמול-שלשום התהלך בתוכנו – בריא ושלם, יצא יום-יום לעבודתו, התהלך עם נכדיו ובני-משפחתו.
בהיותו נער צעיר, נער עובד, בעיירתו שבווהלין, הצטרף ל"החלוץ". היה בהכשרה בקיבוצי קלוסובה וזגלמביה, ובשנת 1938 עלה לארץ והצטרף לגבעת-השלושה.
ראשית עבודתו בקיבוץ – במחצבות מגדל-צדק, עת גבעת השלושה עשתה מאמצים רבים לכיבוש עבודות המחצבות לפועל העברי והעבודה העברית.
מצב בריאותו לא איפשר ליעקב להתמיד בעבודת המחצבה והוא חוזר למקצועו מנעוריו – חייטות.
עם הקמת עינת היה יעקב מהראשונים שעלו למקום החדש, וכמעט שתי עשרות שנים עשה את מלאכתו בבית בתפירה, במסירות ובהתמדה וידע במאור-פנים להיענות לתביעות החברים, ותיקים וצעירים.
יעקב היה אב ובעל מסור למשפחתו, לאשתו, בניו ובנותיו ונכדיו. תמיד ראו אותו מוקף ומטפל בנכדיו.
משפחתך, חברי עינת, קרוביך וחבריך, נפרדים ממך לנצח.
יהא, יעקב אגדי, זכרך שמור בתוכנו !
אבי, זכרונו לברכה / יצחק אגדי (גודי)
קשה מאד לכתוב על אב אלא מתוך ראיה סובייקטיבית, ואולי קל לי כבן, כי אבא שלנו היה אבא של הרבה אנשים, שבאיזו תקופה מתקופת החיים יצא להם להיפגש עם אותה דמות שנקראת
י ע נ ק' ל א ג ד י , ויש לי הרושם, שאיש לא יצא בהרגשה רעה משיחה עם האיש, וההרגשה שאני עומד לכתוב מראייה סובייקטיבית הופכת לראייה אובייקטיבית.
אני זוכר את אבא שלנו תמיד בשני אופנים: אבא שלנו ואבא של האחרים. מגיל שאני זוכר אותו הוא היה מוגבל, ומוגבל מאד, ואף פעם לא התלונן, אבל תמיד הרגשת שכל מאמץ גורם לו ייסורים נוראים. אחרי כל מאמץ היו כמה ימים "טובים" ממש חולה, והדבר הזה באיזה מקום קומם אותו, אבל קומם אותו פנימה ולא חוצה, קומם אותו לתוך התא המשפחתי, וכלפי חוץ והחברה היה מאיר עינים ומנסה לעזור כמיטב יכולתו.
אני חושב שמסכת-חייו כולה הייתה לנסות לעזור לזולת, לאזרח הקטן, לאיש האפור. הוא לא היה מסתופף אצל אנשי רוח ושררה, ועם זאת כולם, אני מניח, היו ידידיו, והיו משיחין אתו על כל דבר שבעולם. הדברים הגדולים לא עניינו אותו עד כדי שיגיע לידי ויכוח או התרגשות, וכשהייתי שואלו לפעמים: "אתה הרי הקמת את החברה הזאת, אתה חיית עם האנשים האלה עוד בהכשרה, אתה פרנסת עוד בחוץ-לארץ הרבה אנשים טובים, שמקצוע החייטות היה זר להם, בשני המובנים. תגיד פעם משהו, תלחם על דברים שנראים לך כצודקים !" ואבא היה עונה לי באותו מאור-פנים: "אני נועדתי לעזור לאנשים, שאינם עוסקים בדברים הגדולים, לאנשים שנשכחו, כאילו, על-ידי החברה, אלה אנשים שבאמת זקוקים לעזרה. הדברים הגדולים ייעשו ונעשים אם במוקדם או במאוחר. זה הכיוון הטבעי של העם הנבנה בארץ, וזה עתידו של הקיבוץ". את מי ששכחו בכל הדהירה הזאת, זה האדם כאדם. הוא הבין זאת בצורה שנראית לי נאיבית, אבל אני יודע שזה לא היה מתוך נאיביות, פשוט היתה אהבת האדם. לא מתוך הצגת העניין, אלא הרגשת העניין.
אינני רוצה לגלוש לזיכרונות של אב ובן. רוצה אני לכתוב על האיש כפי שראיתי אותו אחרי שובי מהצבא, בתור אדם שרואה אדם בחייו, ואדם שהיה הומני עד יומו האחרון.
זוכר אני שהייתי שומר-לילה באחד מימי החורף הגשומים ביותר. אנחנו השומרים בקושי הוצאנו את האף מבית-הילדים המחומם והנעים. השעה הייתה שלוש לפנות-בוקר, כשאינטרקום התחיל להשמיע רשרושים מכיוון גן-הילדים. הסקרנות גברה עד לידי כך שהחלטנו לברר מה הדבר. כשהגענו לגן ראינו צללית עטופה במעילים ובכובע ברט. לא היה לנו ספק מי הוא האיש. כשסיפרנו זאת לשומרת-הלילה היא הגיבה במשפט: "מובן מאליו, הרי זה יענק'ל. כל לילה הוא מסתובב". אני אפילו לא ידעתי זאת, וכמה שניסיתי לשנות את ההרגל הזה אחר-כך, שום דבר לא עזר. הוא היה מסתובב בגנים של הנכדים, בודק אם התנור בסדר, או איזה חלון לא נשכח פתוח. כזה הוא היה.
יותר מכל הייתה טבועה בדמו – אהבת הטבע. לדברים אלו לא היה גבול אצלו חוץ מההגבלות שהגביל אותו הטבע, וגם אז הוא היה מנסה מדי פעם "להתפשר" אתם ולאו-דווקא לטובת בריאותו.
בגידול דבורים הוא מתחיל להנאתו, והדבר ממש תופס אותו. הוא מגלה ענין רב והופך זאת לתחביב ממש. מה שהפתיע אותי, זה הידע שהוא רכש בנושא על כל דקדוקיו. הוא מפתח מיני מכשירים לעשות את הרדייה משוכללת יותר. עושה כל מיני דברים לבד, ומסתבר שיש לו ידי-זהב. אבל כל זאת קשה עליו. אולם אנו הסובבים אותו רואים שהוא נהנה וסובל, הבנו אותו, וזה אימץ אותו. הרבה פעמים ואלף פעם אמרנו לו: "אבא, תפסיק, אף אחד מאתנו אינו אוכל דבש. יש לך דבש, לו היית מוכר אותו, אבל הכל מצטבר" . ופה בא לידי ביטוי אחד הדברים שאמר דובדבני על קברו: "אפילו אולי מבלי לדעת אם הוא אהב את הקיבוץ כחברה שיתופית, אבל אם לחיות בה, אז כמו שצריך, כמו כל חבר" .
אני מנסה במילים אלו להעלות משהו מהדמות שנקראת יענק'ל אגדי. אני בטוח שאינני מצליח, ואין לי כוונה לספר מה שהיה בתור אב. כי כל אב טוב לבניו, ובעניין זה הוא אפילו הפריז. ניסיתי כאן להעלות מעט 13 כך, שאת דף "הקדיש" הוא קיפל וסימן את הקטע, ואנחנו, בניו, אמרנו זאת על קברו, כפי שכך רצה.
אצלנו הוא חי ויחיה תמיד.
על יענק'ל, כי איננו... / צפורה דגאי
הכרתי את יענק'ל שנים רבות – שכנות בבית אחד, גידול ילדים בגילים שווים באותם מוסדות הילדים והכיתות, ובמיוחד החרדה בימי מחלה של הילדים, ובימי מאורעות ומלחמות.
היה איש שיחה. אהבתי לשמוע את מהלך מחשבתו. היה פותח ואומר: "אדבר אליך בלי כחל ושרק, ואת תביני את העיקר שאליו אני מתכוון" .
הייתה לו עין בוחנת לגילויים בטבע, בחי ובצומח, וכאשר הצעתי לו לקריאה רשימה מעניינת בנושא הטבע, ביודעי את חולשתו לנושא, היה אומר לי: "אינני צריך לקרוא דבר – איתם אני חי ונושם את החי והצומח בכל רמ"ח אברי"
אהב את משפחתו והיה מסור לה בלב ונפש. דאג לכל אחד לפי דרכו. בחדשים האחרונים היה מתאונן: "לא טוב לי, קשה לי !" .
נסענו יחד, המשפחות, לסיום קורס של הבנים בצה"ל. היו חוויות עמוקות, מופעים מרשימים וקבלת אורחים נהדרת של צה"ל למשפחות. צביקה ויענק'ל דאגו שכל המשפחה תהיה נוכחת: הילדים, חתנים וכלה ונכדים. בהפסקות של היום הארוך ובעת הביצועים המרהיבים של הצניחות ממעל, הצלילה, שייט ותמרון הסירות, עודדתי את יענק'ל והצבעתי על רוב הנחת, שהוא חייב לרוות ממשפחתו. הוא הודה לי ובדמעות בעיניים אמר: "את צודקת, אני מאושר! " .
תמיד אנו עומדים המומים ונדהמים מול המוות הקוצר קצירו בפתאומיות אכזרית. רק יומיים לפני מותו ניבא לו לבו ואמר: "אני חש כאילו את תחושת המוות המתקרב". צחקתי לו וביטלתי דבריו ותחושתו. והנה כעבור יומיים – ויענק'ל איננו ! שוב לא ילווה במבטו ובהערותיו את כל הסובב אותנו.
חסרה לי ברכת ה"בוקר טוב" שלו בחדר-האוכל לפני הנסיעה לעבודה, והשיחה הקצרה אותה אהב לתפוס עמי ברגעים המעטים של הארוחה.
היה אוהב אדם וטבע, שקט וצנוע, וכזה יישאר בזיכרוננו תמיד.
יהי זכרו ברוך !
על אדם וחבר / "עלי עינת" – 9.9.1973 // 30 לפטירתו של יענק'ל אגדי ז"ל
כרעם ביום בהיר הממה אותנו הידיעה המרה על מותו הפתאומי של יענק'ל. הרי רק לפני ימים אחדים הוא היה בינינו, מתהלך, משוחח, מספר. בשבת האחרונה גם השתתף בטיול ל"הר דב", התרשם עמוקות מהנוף והסביבה. והנה כמו ביד אכזרית נעקר הוא מתוכנו, ואין מנחם.
הימים נוקפים לאחר היום שליווינו אותו בדרכו האחרונה. בדרך מבית-העלמין דיברנו עליו ועל החלל הריק שהשאיר אחריו. בכל מקום שרגיל הייתי לראותו, נדמה היה לי שהנה הוא מופיע. וגם בלילות ראיתיו בחלומי ניצב לפני. באחד החלומות בראותי אותו, לא יכולתי להבין, איך זה, הרי הוא מת ואיננו, והנה אני רואה אותו, ושאלתיו: "יענק'ל, אתה חי?" והקיצותי כולי מזועזע…
הרבה נפגשתי עם יענק'ל. בכל פעם שנפגשנו היה מספר מהרהוריו ומחשבותיו. היה משוחח אתי על מה שהעסיק אותו באותו רגע, באותו יום. ואם כי מלבר (מבחוץ) היה כאילו שקט ורגוע, אולם בהתבטאויות שלו הרגשתי, שבתוך תוכו יש מתח, יש דאגות, יש תסיסה ליותר רצוי, יותר טוב.
הוא היה דתי, שמר מסורת, השתתף בתפילה. היה אומר: "הדת בשבילי זאת תחנה שקטה בחיים שלי המלאים פעילות ועיסוקים של דברים שונים. כאן אני נח מעמל החיים, חיים של דאגות לדברים שיש לעשות, ולדברים שעשיתי ולא הצלחתי.
אחרי העבודה היום-יומית במקצוע שלו (חייטות), היה מתעסק ומתעניין בדברים שבטבע – בצמח, בעץ ובבעלי-חיים. ראיתי אותו ליד ביתו, תמיד עסוק בין העצים שנטע במו ידיו, מטפל בהם, משקה, גוזם, מכייס, וגם אוסף וקוטף את הפרי.
הוא היה מרבה לספר על ביתם של הוריו בחוץ-לארץ, על היערות ובוסתני הפרי שחכרו הוריו. הוא היה מסתובב שם וחי בהם. וגם כאן המשיך במסורת הוריו, בטיפול בעצים, אם זה נושא פרי, או לשם יופי, קישוט הטבע.
היה מקיף את עצמו, נוסף לעצים ושיחים ופרחים, גם בבעלי חיים – עופות, ובעיקר – בכלבו, הגזעי והיפה צורה, ובעיקר – הנאמן לו.
בשנים האחרונות התעניין בדבורים. הוא סיפר לי, שעוד בחוץ-לארץ בסביבות היערות וגני הפרי ראה שם כוורות עם דבורים. כבר אז התעניין בחיי הדבורים ושוחח עם ה"גויים" מגדלי הדבורים, אמנם באופן פרימיטיבי, ושאל אותם שאלות שונות על חייהן כאן בארץ.
בהזדמנות הוא קיבל נחיל דבורים, התקין כוורת מאולתרת והתחיל להתעסק בהן. הוא לא חשב על רדיית דבש מהדבורים שלו. כוונתו היתה עצם ההתעסקות בהן, הצפייה בחייהן, בסדר עולמן של היצורים הקטנטנים האלה, שראה בהן, בדבורים, כעין פלא של הטבע. יצורים זעירים כאלה שסדר חייהם, שהוא כל כך מסובך, ובכל זאת מסודר ומאורגן.
יענק'ל היה מזמין אותי מדי פעם מזמין אותי לגשת איתו לכוורת שלו, שאגב, היא עמדה רחוק מאתנו, אי-שם ליד הואדי. בבואנו לשם, עמדנו ליד הכוורת והסתכלנו בפתח הכוורת, על הדבורים המגיעות מהשדה, או מהפרדס, והיוצאות לאיסוף – אם זה צוף, ואם זה אבק פריחה, או הבאת מים. יענק'ל היה שואל שאלות שונות, על חייהן של הדבורים, על ארגון "הממלכה" הזאת, על "אם-הדבורים", על הפועלות ועל הזכרים. וכאן אני בא אל העיקר: כאן, רחוק מאדם ועניני יום-יום של הישוב, היה נעשה שקט ושלו. היה משקיף על הסביבה השלווה, על הנוף הדומם, על הפרדסים הפורחים בלבן ואשר מספקים את הצוף המתוק לדבורם. כאן היה נותן ביטוי לשאיפתו לשלוה, לחיים בחיק הטבע, אשר בגלגולי הזמן ומאורעות הימים נשללו ממנו.
חבל, חבל מאד שהלך מאתנו והוא עוד במלוא הערגה לחיים תוססים, פעילים ועיסוקים שונים.
חבל על דאבדין !
[לא ידוע לנו שם הכותב – ארכיון עינת]