אתר זיכרון - קיבוץ עינת

יצחק שקדי

כ"ט תשרי תרע"ג - 10/10/1912

י"ז כסלו תשמ"ג - 3/12/1982

יצחק שקדי

ליד הקבר / זהר שהם

אנו מלווים היום את יצחק שקדי בדרכו האחרונה. עינת מלווה היום אחד מחבריה, אשר במשך שנים רבות עמד במרכז העשייה החינוכית והתרבותית בגבעת-השלושה ואחר-כך בעינת.
יצחק נולד ב-1912 למשפחת מנדלבאום בעיירה סמיאטיץ' אשר בפולין, עיירה זאת הצטיינה בחינוך העברי שניתן לבניה. יצחק למד בתלמוד תורה, בביה"ס "תרבות" בעיירה ובתיכון בעיר הסמוכה, ונחשב לעילוי בין מכריו. למנהל ביה"ס "תרבות" היתה השפעה רבה על חניכיו, ורוב תלמידי ביה"ס לקחו חלק בפעילות ציונית ועברית, בהשפעתו. כך גם שקדי, שעם סיום לימודיו – בגיל צעיר – היה לפעיל בארגוני הנוער.
לפני עלותו ארצה, באוקטובר 1930, עוד הספיק ללמוד בסמינר לרבנים ע"ש פוזננסקי בורשה והוסמך לרב. בארץ הוא נכנס לחברות בגבעת-השלושה ועבד בפרדס. תוך זמן קצר הלך ללמוד באוניברסיטה בירושלים.
היה זה אך טבעי, שכאשר חיפשה מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות מועמדים לשליחות-הצלה בגרמניה הנאצית, לפנות לשקדי לצאת לשליחות. הוא קיבל עליו את התפקיד, וב-1935 יצא לשליחות. הוא ריכז והדריך בחוות ההכשרה שהוקמו ע"י "החלוץ" בגרמניה, ו-2 קבוצות מחניכיו זכו לעלות לארץ. הקבוצה הראשונה עלתה והתחנכה בעין-חרוד, ואילו הקבוצה השניה הגיעה לפני פרוץ מלחמת העולם השניה, ב-1939 – לגבעת-השלושה.
שקדי הספיק תוך תקופת השליחות, לבקר את משפחתו, ולדאוג לעליית אחיו הבכור, יעקב, לארץ. עם חזרתו לארץ, המשיך בהדרכת קבוצת הנוער מגרמניה בגבעת-השלושה, במשך כ-3 שנים. ב – 1942 הוא נשלח לסמינר הקיבוצים, ולאחר שנתיים, חזר ללמד בביה"ס העממי בגבעת-השלושה.
שקדי הפליא אותנו בבקיאותו בתנ"ך. זאת הייתה פגישתנו הראשונה עם למדנות מסוג זה. שקדי פתח לפנינו את השער ללימודי המשנה, פרקי-אבות וכן לימודי אגדה ולשון. הוא ידע תמיד לתבל את השיעור בדברי חכמים ובאגדות שונות, ומאד אהבנו את שעוריו. כעבור מספר שנים הוא מונה למנהל ביה"ס גבעת-השלושה, ועם הפילוג הקים את ביה"ס בעינת, וניהל אותו במשך שנים רבות. עם הקמת ביה"ס האזורי בבית-ברל, "עין-השרון", הוא הועמד כמנהלו הפדגוגי במשך שנותיו הראשונות.
שקדי ריכז במשך 4 שנים את מחלקת החינוך באיחוד הקבוצות והקיבוצים וכן היה חבר במועצת המורים למען הקק"ל וחבר במרכז הסתדרות המורים. במשך שנים רבות היה פעיל, בנוסף לכל פעילויותיו היומיומיות השוטפות, במספר רב של ועדות בעינת, והטביע את חותמו במיוחד על מערכות החינוך והתרבות.
שקדי היה דייקן וקפדן. הוא דרש מעצמו והרבה לדרוש מזולתו, וניסה בכל כוחו לשמור על המסגרת המסודרת של ביה"ס על כל מורכבותו. הוא דחף כל הזמן להגדלת מספר המורים חברי המשק, וחלק גדול מהמורים יצאו ללימודים ונכנסו להוראה כתוצאה מלחציו. אם נסתכל אחורה, תוך התייחסות למצב הקשה, בו היתה נתונה עינת בשנותיה הראשונות, ייראה מפעלו החינוכי כבעל משמעות מכרעת לגבי עינת באותה תקופה.
שקדי הוכרע ע"י מחלה, שהחלה נותנת בו את סימניה זה מכבר. ברכה התמסרה לו וטיפלה בו במסירות ובסבלנות אין-קץ. כולנו הצטערנו לראותו בכך, והערכנו את ברכה על יכולתה לעמוד תקופה ארוכה בלחץ היומיומי של תופעות המחלה.
לברכה, חוה, שרה'לה ושלום ולכל בני המשפחה – השתתפותנו בצערכם וביגונכם.
יהי זכרו ברוך.

ילדי בית הספר בגבעת השלושה 1945 עם המורה יצחק שקדי –
שורה ראשונה- מימין: רעיה, יצחק מרקמן, נעמי לויט (רז), כרמלה, ? , שולה, עתידה.
שורה שניה עומדים – מימין: חנה, ברוניה געש, רנה הררי, יוסף ראוכמן,
יצחק זרעוני, יצחק שקדי, משה, גדעון חיניץ, רותי ורטמן.
יושבים למעלה (שורה אחרונה): מימין – איתי ויסבין , אראלה, יזהר.

לזכרו של אבא / חוה שקדי

למותר לי לומר, כי עצם הכתיבה על אבא שלי, היא משימה קשה מאד.
מאחר שבחייו היה אבא אחד מל"ו צדיקים, לדעתי, ולא טרח אף פעם לפרסם ברבים את מעשיו – חשה אני חובה מוסרית עמוקה – כבת – לספר עליו מעט מן המעט.
אבא היה מן האנשים המכונים היום "נפילי הדור". מאותם שאלתרמן קרא להם בשירו: "אנשים משונים מאד". הללו, שראו בציונות, במפלגה, בהסתדרות ובקיבוץ את כל עולמם, ואת עצמם – חלק בלתי נפרד מכל אלה, הללו, שחיו בהכרה עמוקה, שמבלי עשייה אישית לא יקום דבר, לכן עליהם להיות בעושים. "לא אחרים, אלא קודם כל אני, ואולי גם אחרים בעקבותי".
נוהג מושרש היה באבא – להקדים ברכת "שלום" לזולתו. יענו, לא יענו – הוא יגיד הראשון. דבקותו בנוהג זה גרמה לכך, שקשה היה שלא להחזיר לו "שלום". כאב לו מאד כאשר מי מתלמידיו לא טרח לענות או לא הביט לעברו, הוא ראה בזה לא רק עלבון אישי, אלא גם כשלון בחינוך – הרי הוא חינך אותם לומר "בוקר טוב" ! איך יתכן ?
כדבקותו במנהגיו, כן דבקותו בהשקפותיו. השקפת עולמו הבסיסית, שגובשה בנעוריו וחוזקה בשנות עבודתו כמדריך נוער בגרמניה, לא השתנתה כמעט כל ימי חייו. הוא האמין באמונה שלמה, שמדינת ישראל היא הפתרון היחידי לעם ישראל, וכל היהודים חייבים לעלות ארצה. בלבו כעס על בני-המשפחה, שהיגרו לקנדה ולארה"ב בין המלחמות ובזמנן.
עבודת חינוך הנוער בגרמניה בשנים 1935-1939 (בימי היטלר) נשאה פרי. הוא הצליח להעלות מספר גדול של קבוצות נוער, שהמשיכו חינוכם בארץ בקיבוצים. קבוצה אחת מהן הוא הדריך בגבעת-השלושה. סיפרה לי אחת מחניכותיו לשעבר בגרמניה (אם וסבתא כיום באחד הקיבוצים), שאבא הציל אותה – ברגע האחרון הבריח אותה ללא אישור רשמי מתחת לאפו של השלטון. היא מציינת שרק הודות לו, היא נשארה בחיים.
כל ימיו דאג לאחרים, ולא לעצמו. אני נזכרת בעיקרון הקיבוצי: "כל אחד נותן לפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו". לגבי אבא – הוא נתן ונתן הרבה, אבל לא דרש לעצמו ולמשפחתו. לולא אמא, שדאגה לצרכי הבית במסגרת המקובלת, היה הבית ריק.
אבא ראה בעבודתו ייעוד אמיתי: לחנך את הדורות לחיי קיבוץ, לציונות ולמדינה. הוא היה ספוג תרבות יהודית מסורתית, על כל היפה שבה, אך בעל השקפה ציונית מגובשת. בכל זאת, כתוצר מובהק של תרבות זו, היה זה תרגיל קשה ומורכב – להפוך בארץ, בעצם – לאדם חדש, ועוד להיות מחנך ל"צברים". ואם הצליח בכך, ובמשך כל-כך הרבה שנים – זה אולי לזכות הרצון העז והאמונה העמוקה שהנחוהו.
אבא היה אדם ישר במלוא מובן המלה. ישר בענייני כספים, ישר ביחסים שבין אדם לחברו, וישר – בהכירו במגבלותיו. כאשר ניגנתי בפסנתר ושאלתיו לדעתו, היה אומר: זה נשמע יפה מאד, אך בעצם איני מבין דבר במוסיקה. לעיתים, חשתי צער על כי לא יכולתי לשתפו בחוויותי בשטחי אמנות שונים, אבל יושרו היה ממש קיצוני. נראה לי, לפעמים, אפילו כהתבטלות עצמית. לא הכרתי רבים שהודו בלי בושה, שאינם מבינים במשהו, כפי שעשה זאת אבא שלי.
כאשר היה צריך לדאוג לנו, הילדים, בזכות כישורינו האישיים – היו לו לבטים. הכיצד הוא, כמחנך וכמנהל, ירשה לילדיו לקבל משהו, שלא כל הילדים ככלל, מקבלים – הרי הדבר ייחשב כ"פרוטקציה", רחמנא ליצלן ! פה הוא הגזים, היות והיה מדובר בדברים שהגיעו לנו לפי כל הקריטריונים הקיבוציים. גם פה עמדה אמא בפרץ, למזלנו, אם כי לא תמיד הצליחה.

אבא והשפה העברית. בשטח זה היה ממש בלשן, והייתה זהות מוחלטת בינו לבין העברית. מכל מקום, בבית כולם גדלו על טהרת השפה. כולנו רכשנו את הקריאה והכתיבה במהירות רבה, והספריה הענקית שבחדר ההורים לא נשארה מיותמת במשך השנים.
אבא האמין באדם ובהצלחת מעשיו, אם רצונו עימו. אשר לעצמו – בעבודתו החינוכית והציבורית – היו לו גם אכזבות. בייחוד כאב את כאב התרבות היהודית וערכיה. הוא השתדל להקנות לתלמידים, בלהט האופייני לו, אותו ים רחב, ונראה שהתוצאות דלות. אולם בטווח הרחוק, מסתבר, שנקלטו ונספגו בתוך רבים מחניכיו אוצרות מאותו עושר, ויעידו על כך התלמידים עצמם, שמודים בפה מלא, שהם בעלי "רכוש", שהוריש להם שקדי.
חבל, שהוא לא הספיק לשמוע דברים כגון אלה.
בימי המחלה הקשים, חשבתי לעצמי: צחוק הגורל – אדם, שכל ימי חייו השתמש בשכלו כמכשיר פעיל ויעיל – מסיים את חייו דווקא כשמכשיר זה איננו מתפקד. סוף כזה לא הגיע לו…
מי יודע דרכי הגורל, אלוהים, העולם – נעלם גדול הוא. אני מנחמת את עצמי ומשפחתי – שהונח לו מסבלו.
נוח בשלום אבי, יהי זכרך ברוך.

בית הספר בגבעת השלושה 1951. שורה ראשונה מימין: דובי , איתן לבדי, שרה'לה ביאלר, שמוליק מהרם,
עפרה ינאי, דני וקשטיין, עפרה .ש. שורה שנייה: פנחס גולדשטיין, מנוס גולדנברג, אברשה , פפי אטלס, יצחק
שקדי, פנינה גלזר, חניתי גודויזר. שורה שלישית: זמי מילשטיין, עוזי לטרובסקי, אורנה גזרי, עדה בקר, זאב,
רותי , שמעון, אסא זינגר, שמואל אפרת (מורה), שורה אחורית: ניצה גלזר, צביקה , אסתר כהן, אמנון ויס, צילה
דוידזון, חיים קלינמן.

ועוד על אבא / שלום שקדי

עדיין קשה להתרגל למחשבה, שאבא איננו אתנו עוד, וזאת למרות מחלתו הקשה בשנים האחרונות, שהרחיקה אותו מאתנו.
אבא תמיד הצטייר בעיני כאיש-ציבור מובהק, וביתנו שימש, לעיתים קרובות, "משרד" לסידור עניינים, בעיקר בשטח החינוך ובית הספר.
עם זאת, יש לציין, שגם אותו הענין הזה עייף מדי פעם, והוא שאף לקצת שקט ושלווה בבית. אבא אהב לטפל בגינה שעל-יד הבית, בעיקר בדשא שבחזית ובעצי הפרי. וכך הפיג את המתח היומיומי בעבודת ביה"ס.
כחוט השני עוברת בזכרוני דבקותו בתנ"ך ובתורה שבעל-פה. ביודעי, שקיבל הסמכה לרבנות, התפלאתי מדוע לא עסק בכך מעולם וכיצד השתלב דווקא בחברה החילונית של הקיבוץ.
מתוך זיקה חזקה ליהדות, הצליח לחבב אותה על תלמידיו, בנוסף ללימוד עצמו, דרך סיפורי העיירה היהודית במזרח-אירופה, ובעיקר דרך סיפורי שלום עליכם.
עם סיימו את עבודתו בביה"ס האזורי "עין-השרון", הבחנתי כי הסתגר יותר בתוך עצמו, עצוב משהו. כאילו ניטלה ממנו האחריות בבת-אחת.
מאוחר יותר, כאשר עסק בענייני המפלגה במקום, נראה, כי עולמו נתמלא מחדש והוא חזר לעצמו במרץ.
כאשר הגיע עידן החתונות במשפחה, ואחריהן – הנכדה והנכדים, שב החיוך אל פניו ונראה מאושר מתמיד. שמחתי לראות את הנחת על פניו ועל פני אמא באירועים אלה – היתה לי הרגשה של סיפוק והגעה למנוחה ולנחלה.
רצה הגורל והאושר הזה לא ארך זמן רב. עם התגלות סימני המחלה היה ברור, שזה יהיה מאבק ממושך ומלא סבל. אמא נשאה בעול כמעט לבדה, כשאנו הילדים, מנסים לעזור פה ושם. לבסוף לא יכול אבא למחלה ונפטר תוך סבל.
במותו השאיר אחריו אבא חלל ריק בלבנו, שלא יתמלא במהרה.
יהי זכרו ברוך.

חלוקת ספרי תורה לבני המצוה – מוליק בר, יצחק שקדי, עפרה גולן.
– שנות השבעים.

יצחק שקדי מברך במסיבת ליל הסדר
– שנות השבעים.

לברכה, לחוה ולכל בני המשפחה / גאולה לפיד

נודע לי על מותו של שקדי מאוחר מכדי להגיע להלוויה – ורציתי לומר מילים אחדות.
לא אוכל לנחם. אינני יודעת איך מנחמים – המילים לא עוזרות. הכאב נשאר. אבל רציתי לומר לכם מילים אחדות על האדם, שבשבילי מגלם משהו מאד משמעותי מתקופת ילדותי.
וכך אני זוכרת אותו: תמיד אץ רץ. ממהר. במיוחד בדקה אחת לפני שבע בבוקר, כדי לצלצל בזמן בפעמון של בית-הספר. ואנחנו מתחרים בינינו – מי יגיע קודם, שקדי או אנחנו? ואולי סוף-סוף הפעם הוא יאחר, כי הרי אתמול… כמעט… אבל זה לא קורה אף פעם. בבקרים – הנצחון כולו שלו.
הדמות הזו של תמיד ממהר, של אסור להתבטל – בית-הספר זה הוא – והוא זה בית-הספר. ולנו לא כדאי להמרות את פיו, כי מבטו חמור, אבל עיניו מציצות ערניות ושופעות חיים.
בכיתות הגבוהות לימד אותנו תושב"ע (תורה שבעל-פה) ופסוקים של "פרקי אבות" נשרו אצלו מן השרוול – נוטפי עסיס, מלאי חיוניות.
בר-אוריין ותלמיד-חכם, הבקי בכל חכמה יהודית. בשבילי גילם את "המתמיד" של ביאליק. כשלמדתי את היצירה, ראיתי לפני את שקדי – אץ רץ, כפוף קמעה, ראשו נטוי קדימה ובעקבותיו אצות הרגליים בהילוכו המהיר שלא לאבד זמן, מחשש ביטול-תורה. פשוט – תלמיד ישיבה שנעשה קיבוצניק, ובא אלינו – "ריקים ופוחזים" – להרוותנו מן המעיין המתגבר של תורה וחכמת דורות.
בשבילי שקדי הוא דמות לא של יהודי אחד, אלא של איזושהי יהודיות שלמה, שהיא חכמה, בקיאה ומלומדה – ויחד עם זאת – אוהבת חיים.
למרות, שהיה זה ספורט לאומי להתחצף ולהיות ההפך ממה ששקדי דורש – הייתה בי יראת-כבוד אליו.
שנים אחר-כך, הייתי נזכרת בפסוקי חז"ל, שהיה פוסק לנו בכל הזדמנות והכל מתובל במין הומור "שלום עליכמי" כזה – קולח ושוטף.
כבר לא הייתי פה כשנתערבב עליו עולמו. בזכרוני הוא שמור כפי שהיה בילדותי.
וכעת הוא מצטרף לי אל גלריה של דמויות שיחסרו לי בעינת, אך מלוות וילוו אותי תמיד.
יהי זכרו ברוך.

חברים ותיקים מעינת בטיול – שנות ה – 60. יצחק שקדי כורע משמאל, מאחוריו ברכה שקדי.
עומדים בשורה השניה : מימין – חוה צ'קוביי, חיה גרינבאום, ברכה שקדי. בשורה שניה מימין: ?,
 אילנה ניקלס, ישראל כץ, דינה ברכר, יעקב בודניק, הינדה מכנוביץ'. מאחור מימין : חיים ניקלס, ? ,
יובל רבינא.

תמונות מהחוברת לזכרו של יצחק שקדי במלאת שנה לפטירתו.