בודניק יעקב

תשרי תרנ"ט - ספטמבר 1898

ב' שבט תשכ"ח - 1/2/1968

בודניק יעקב

קורות חייו

מתוך חוברת הזיכרון ליעקב בודניק, הוצאת קיבוץ עינת 1969

יעקב בודניק נולד בהומל (בלארוס -רוסיה) בשנת 1898 להוריו קלמן ואסתר. הם התפרנסו מעבודה בפקידות ונאבקו כל השנים לקיום משפחתם. הם עשו הכל כדי לתת לילדיהם מידה מסוימת של לימודים יהודיים וכלליים.
האווירה בבית הוריו היתה דתית-מסורתית, אך הם התייחסו בליברליות לשאיפות הילדים, שעשו את הכל כדי לחיות ברוח הזמנים ולהגיע להשכלה כללית. ואכן, חלק מהילדים הגיעו בכוחות עצמם להשכלה כללית שביססה את חייהם.
יעקב התחיל ללמוד מלאכה (גילוף בעץ), והצטיין בעבודתו. דבר זה לא מנע ממנו את המשך התפתחותו ההשכלתית בכוחותיו העצמיים. הוא הצטרף לחוגי-הנוער, שהיה בעיקר נוער לומד. קיבל חינוך עברי והתרכז סביב הרעיון של תחיית העם העברי בארץ-ישראל.
עם פרוץ המהפכה (מהפכת אוקטובר) וגל הפרעות שעבר על היהודים, ראה ב"החלוץ" ובעלייה ארצה את דרך חייו.
בראשית שנות העשרים יצא עם קבוצת נוער לאודסה. חלק מהם הכשיר את עצמו לעלייה – בלימודים בבתי מדרש עבריים וחלק – בעבודה חקלאית בחוות "החלוץ".
חזר לזמן מה להומל והיה בין מארגני "החלוץ" בעיר ובסביבה. אחרי ישיבה קצרה במאסר, בעוון השתייכותו ל"החלוץ", יצא למוסקבה ועבד בבית חרושת מטעם "החלוץ".
בשנת 1924 חזר להומל, שם נאסר ונשלח לסיביר, למינוסינסק. אחרי גמר זמן גירושו נאסר שוב, ועם שחרורו נשלח כ"חפשי" לטולה (עיר ממערב למוסקבה), וב-1929 זכה לעלות ארצה.
בארץ הצטרף לקיבוץ גבעת השלושה ועבר עם הקיבוץ את כל הדרך, רבת-התלאות והמאורעות, ההישגים והכשלונות, עד יומו האחרון בעינת.
בשקט ובדומיה נפרד יעקב בודניק משבעים שנות-חיים, גדושי אי-שקט מתמיד ותנועה בלתי פוסקת.
אחרי ימי-חולי קצרים, שעברו עליו בהרהור על לדרכו עלי אדמות ושיבה לאמונה בהשגחה עליונה – הוא החזיר בשלוה את נשמתו ליוצרו.
למחרת, ביום שישי בצהרים, התקיימה הלוויתו. הלכו אחרי ארונו מאות חברים, מקרוב ומרחוק.
חברים למשק וחברים מימי-הנעורים, ואלה שעשו עמו יחד בעבודתו הציבורית.
נפרדו ממנו החברים: דובדבני, חסיה, דרורית ובנימין וסט.
נסתם הגולל על חיי אדם שלא ידע מרגוע.
יהי זכרו ברוך.

בודניק ראשון מימין – בחוג נוער ציוני הומל בלארוס -רוסיה – 1922

בודניק עם אחותו דבורה 1963

בודניק בפגישה עם נשיא המדינה השני יצחק בן-צבי, שנות ה – 60

על קברו הפתוח / יחיאל דובדבני

הלך מאתנו איש ישר, מסור וטוב, אוהב עמו וארצו, נאמן ומסור לקיבוצו, לחבריו, לתנועה הקיבוצית והציונית-סוציאליסטית.
בודניק היה קשור ודבוק בארגון לידיעת-הארץ, וזאת לא רק משום שהיתה לו נטיה מיוחדת ללימודי הטבע והמולדת, אלא, משום אהבתו הרבה למדינה ולכן יקרה לו כל פינה במדינה, ואותן רצה להכיר ולדעת.
רוב שנותיו בקיבוץ עברו עליו בעמל כפים, בעבודה בפרדס ובבננות. בעבודה הגופנית, ראה את הדרך לקשר האישי בין האיש העובד לבין אדמת-המולדת.
איש העמל, איש העבודה החקלאית – סמלו לו את הקשר הנפשי והאידיאי, בין האדם העובד ובין העם העובד.
עם היותו כל שנותיו איש העבודה – בפרדס, במטע, – היה בודניק תמיד פעיל בחיינו הקיבוציים – בועדת חברה ובועדת התרבות. גם כאשר נאלץ להפסיק את עבודת-הכפים – בימי מחלתו, לא חדל מלהיות פעיל בחיי חברתנו הקיבוצית. ומזה רוב זמנו לספריה, המפעל שהוא טיפח ופיתח בשנותיו האחרונות.
אנו נפרדים ממך, חברנו היקר, יעקב בודניק. ימתקו לך רגבי אדמת-המולדת, אותה כה אהבת!

חברים מספרים על בודניק

יצחק שקדי:
בודניק היה נצר משורשיה של היהדות הרוסית, העסיסית. צמח הנצר, גדל ועלה. ספג לתוכו לְשַדָּה ודָשְנָה. אגר און, הִרבָּה עוצמה וחוסן ויעמוד איתן כאילן זה, ששורשיו מרובים, וכל הרוחות שבעולם אינן מזיזות אותו ממקומו. בכל תהפוכות הזמן שבמהפכה הרוסית, הסתגל בימי-נעוריו לתנאים המשתנים שם, פעל והפעיל, התכונן והכשיר עצמו ואחרים לקראת משאת-נפשו, ארץ-ישראל, ואף זכה לעלות ולהשתרש בה כאזרח רענן.
איש השורשים היה. הארץ ונופיה, העבודה והעובד, ההסתדרות והמפלגה והקבוצה, התרבות העברית, הספר והלשון – הכל התמזג והיה לאחד.
צעד בנתיבו, אשר סלל לעצמו, צעוד ופסוע, משך עשרות בשנים, תוך עליות וירידות, שהזמן גרמן, תוך תקוות ואכזבות, עד שנסתם הגולל עליו.
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

בנימין וסט :
אגודת "מגן" לעזרת אסירי-ציון ברוסיה הסובייטית, מתאבלת מרה על מות הח' יעקב בודניק, היקר באדם. שנים רבות היה חבר מזכירות אגודתנו, נהנינו מחברותו, הרגשנו רגשי-רעות במחיצתו.
ברוסיה היה בודניק נאמן בית-התנועה הציונית-הסוציאליסטית הנרדפת. כרבים בקרבנו סבל גם הוא מהיד הזדונית של מרדפי ציונות העבודה. בדרך יסוריו משבט הרדיפות נכלא לא-אחת בבתי הסוהר. גורש למינוסינסק בסיביר, אחר כך ל"מינוס" בטולה (רוסיה המרכזית) עד שזכה ליהנות מזכות ה"חליפין" – מהחלפת העונש בעד פעולה ציונית במחתרת ב"גירוש" ל.. "פלסטינה" (ארץ-ישראל), לעולמים.
מאז עלייתו לארץ, בשנת 1929, היה כולו קודש לעבודה על אדמת-המולדת. כאן לא שכח את חבריו שם, שנשארו לאנחות. הוא חי בעומק-נפשו את בעיית אסירי-ציון, הנמקים במקומות-גזירה, בערבות-סיביר ואסיה התיכונית, ולבו דאב תמיד נוכח הטרגדיה של יהדות רוסיה הדוויה. לרוב הוא כאב את כאבם בשתיקה, היה ממעט בדיבור ורק לעתים רחוקות נטל רשות הדיבור בישיבות. עם זאת חיבבנוהו, ראינו בו נאמן במערכת ההצלה. הוא ראה מקרוב את סבלות אחיו, בביקורו ב"ברית-המועצות" (רוסיה וגרורותיה) לפני שנים אחדות, וסיפר ברעדה על מראה עיניו וחוויותיו שם, עם שובו משליחותו.
ומה מעציב סופו. עוד ביום מותו זכיתי לראותו כשהוא כולו ער ונרגש מהפגישה עם חבר קרוב.
הוא קראני על-ידי חבר הקיבוץ לבקרו, וכאשר נפגשנו נצנצה בי תקווה, שיבוא שיפור במחלתו והוא יוסיף לחיות. אך לא כך רצה הגורל. המוות ניצחו.
זכרו ישמר בקרבנו לאורך ימים.

לזיכרו / שלמה שמידקו

עם הראשונים שעלו על "השטח" (המעבר לעינת) והתחילו להשתכן בדירות החדשות, שצצו כל יום כפטריות אחרי הגשם – היה יעקב בודניק. כשהגענו מרמת הכובש – ממשקנו הקודם, שהיינו נאלצים לעזבו עקב "הפילוג", עם כל הכבודה, בשטח הבוצי, ביום סגריר ודלף בלתי פוסק, היה בודניק כבר "ותיק" גם בנקודה החדשה. הוא הקדים אותנו ביומיים, וכבר היה עסוק במצוות קליטת חברים חדשים – הגשת סעד ועזרה לנזקקים, בדברים הפשוטים והאלמנטריים ביותר.
את כל מרצו ואהבתו לנקודה החדשה, מסר לשטח המטעים. הוא בחר לו את ענף הבננות, שנטיעתן היתה אז בעיצומה. הפלגנו בתוכניות לקראת העתיד, עת משקנו יהיה מעוטר בהרבה מטעים מכל הסוגים והזנים, בעיקר במטע בננות גדול, כי ראו שעתיד גדול נשקף לענף הזה – "היחסן" מעמק הירדן. יעקב אהב את המטע בכל רמ"ח אבריו.
זכורני, שבאחד החורפים הקשים, כשכפור פקד את האזור שלנו, רץ לילה לילה לפתוח את ממטרות ההשקייה, על מנת להתגבר על פגעי הטבע האלה.
בשנים האחרונות, כשהרגיש כי כוחותיו הולכים ופוחתים, היה לו קשה לזנוח את הענף, עד שלבסוף היה נאלץ להפסיק לגמרי לצאת לשדות. בכל זאת היה ממשיך להתעניין בנעשה בענף בו עברו שינויים וחידושים עקב הזמן.
הוא בחר לו כהתעסקות לשרת את החברה במקום, בפעולה ציבורית תרבותית, ובעיקר – בספרייה, שגדלה תחת ידו והפכה במשך הזמן למכשיר רב כוח, להפצת ידע והשכלה לחברתנו הרב-גונית. בהקפדה מיוחדת שמר על מפעל "ספר-לחבר", שנה שנה, פרץ תחומים צרים, סידר תערוכות ספרים מרשימות, ועזר לכל אחד בבחירת ספר, לפי טעמו והתענינותו האישית של החבר.
אנו, שכניו בעינת, ראינו אותו תמיד כאיש מלא תנועה. אכן ידע לנוע תמיד, כשתרמילו על השכם, עת רגליו עוד נשאו את גופו. עבר שטחים עצומים ברגל, הכיר שבילי הארץ, אתרים היסטוריים עתיקים, מראי נוף שונים. התבשם ממכמני המולדת.
תמיד אחרי טיול כזה, היה נכנס אלינו, לספר לנו עוד ועוד, ולשתף גם אותנו בבושם הארץ. במשק היה מדרבן את החברים, כצעירים וכזקנים, לצאת לטיולים, להרחיב אופקים, לראות מה יפה ונחמדה ארצנו, לאהוב אותה, בציינו מה מאושרים אלה, שזכו לעלות ולחיות בה.
גם אחרי מלחמת ששת הימים, כשהורחבו הגבולות, ומקומות היסטוריים חדשים הותרו בה לביקור, היה בין הראשונים שהתפרצו לבקר בהם. הוא חלם על טיול ממושך לסיני (להר משה), אבל ידע שכוחותיו אוזלים, ומי יודע, מתי יוכל להגשים את חלומו.
אכן, המחלה לאחרונה ריתקה אותו לערש-דווי. מצאנו אותו בבית החולים, על-פי-רוב מדמדם.
דיבר על פילוסופית החיים, על פלאי הבריאה, על טוהר ומוסר בחיי-אנוש עלי-אדמות. דיבר כאילו יש לו הרבה לספר לציבור החברים, שסובבו את מיטת חוליו.
בתהייה על היקום ותפקידו של האדם בחלד – הוא סיים את חייו.
יהי זכרו ברוך.

אלתר גרנות ויעקב בודניק במטע הבננות בעינת -1967