שמעון קליר
י' אדר תרצ"ו - 4/3/1936
ט"ז חשון תשנ"א - 4/11/1990
סיפור חייו / שרה קליר- פרקר
שמעון נולד ב 4 למרץ 1936 בבית החולים בילינסון.
בנם של יהודית ומנחם קליר. נקרא על שמו של סבא שמעון הגר, אביה של אמא שנפטר אחרי מחלה בהיות בני המשפחה פליטים בוינה אחרי מלחמת העולם הראשונה.
ההורים, עלו לארץ בעליה הרביעית ב-1929. חניכי תנועות הנוער השומר הצעיר וגורדוניה. חלוצים במלוא נשמתם, מה שנתן אותותיו בחינוך שנתנו לבנם שמעון: אהבת הארץ, אהבת בעלי חיים (עוד יסופר על היונים), כיבוש האדמה (לימודים בבית ספר חקלאי) וחיים של צניעות ויושר.
בשל מחלת הלב של אבא, הם עזבו את מחנה ההכשרה ששכן בין ראשון לציון ונס ציונה, הכשרה של חניכי "גורדוניה" שלימים הקימו את קבוצת חולדה וכפר החורש. בגרעין הכשרה זה, היו חברים גם פנחס לבון, עוזר חולדאי והניה ודויד עופר ידידיהם הטובים.
הסיפורים על ההכשרה ובעיקר שמירת הקשר עם חבריהם בחולדה ובכפר החורש מלאו את ביתנו.
בעוזבם את הגרעין, בנו את ביתם ברחובות.
אבא למד ראיית חשבון ואמא פרנסה את שניהם בהכינה במרפסת דירתם ארוחות לפועלים, כשאבא סיים את לימודיו והחל לעבוד, למדה אמא להיות אחות ועבדה לצידו של רופא ברחובות.
כחלוצים אמיתיים, החלו חייהם מאפס ועבדו קשה לפרנסת המשפחה. בילדותנו, גרנו בצריף עץ עם גג מפח. כדי לקרר את הגג הלוהט בקיץ התקין אבא ממטרה על הגג והקיף את הצריף במטפסים ירוקים לצל. אני זוכרת את שמעון, שובב לא קטן, מטפס לסדר את הממטרה ובכיף מרקד על הגג ותופש התקררות במים הניתזים לקול קריאותיה של אמא "זהירות אתה על גג מפח"!
ליד הצריף בנו ההורים משק עזר קטן כמקובל בזמני הצנע של ראשית המדינה. .בפינת המקלחת בצריף בנה אבא חממה קטנה לאפרוחים עד שגדלו לפרגיות. החום הופק מפתיליה קטנה. היו ביצים מלול התרנגולות, עז שהניבה חלב ואמא רקחה לבן וגבינות , עופות שנשלחו למורי-חיים השוחט התימני בשכונת מרמורק, גינת ירקות מפוארת ובה גם ירק לעופות וירקות למשק הבית.
שובך היונים – עליו עוד יסופר. הכול נעשה באהבה של ההורים לבעלי חיים ורצון לפצות על כך שעזבו את ההכשרה החקלאית שהייתה משאת נפשם.
בצריף זה עברנו גם את תקופת המנדט ומלחמת השחרור. שכונת לבקוביץ בה גרנו, הייתה סמוכה לשכונת מרמורק של התימנים וכפר גיבתון ומצד שני שכונת שעריים. בשעריים התרכזה הפעילות של ה"אצל" והלח"י " והאנגלים צרו עליה ומידי כמה ימים הכריזו על "עוצר". אני זוכרת את שמעון ואותי יושבים על אדן החלון של הצריף ושרים את "כלניות" – זה היה הכינוי לבריטים בעלי הכומתות האדומות שצרו על השכונות שלנו.
באחת ההפגנות נגד הבריטים במרכז העיר,בה השתתפנו כל ארבעתנו, נעלם שמעון בין הקהל הרב. הייתה דאגה רבה. אבא סמך עליו שידע לחזור בעצמו הביתה (מרחק חצי שעה הליכה) ואכן כך היה. הוא הקדים אותנו בתושייה רבה.
על הכרזת המדינה, שמענו מהרדיו הראשון שההורים קנו ממש כדי ל"היות בעניינים" ולשמוע את החדשות חמות וטריות.
היו התרגשות ושמחה אבל גם דאגה. כבר למחרת חפר אבא שוחה בחצר בתוך גינה הירק. אמא תפרה שקים ומלאנו אותם בחול והם הונחו סביב השוחה ועל גגה. סודר ספסל לישיבה. זה יהיה מקום המפלט בהישמע האזעקה הקוראת לרדת למקלט . אווירונים מצריים הפגיזו את רחובות. לעיתים במשך היום ולעיתים בלילה.
שמעון היה עירני וקשוב. הראשון להתעורר בלילה לקול האזעקה, היה רץ למקלט וקורא לנו – לאמא ולי, להגיע מהר למקלט. לא להתמהמה.. אבא יצא לתורנויות שמירה על שדה התעופה "תל-נוף" שזה עתה עבר מידי הבריטים לידי צ.ה.ל. גיוס או התנדבות, איני יודעת, כי לא הספיק להיות חייל במדינה שרק הוקמה, למרות סיפור מוזר שבכל שנה ( עד זקנתו) קיבל התראה שלא ישוחרר מצה"ל אם לא יחזיר זוג נעליים.
במהלך המלחמה – שמעון היה בכיתה ו' ואני ב-א', למדנו בבית החינוך לילדי העובדים שהיה סמוך לצריף שלנו, בשתי משמרות.
שמעון בבוקר ואני אחה"צ. זכורה לי הפגזה של מטוס מצרי על קבוצת ילדים, שהיו עם המורה בשיעור התעמלות על מגרש הספורט של בית הספר. אני הייתי בדרכי למשמרת צהרים ומישהו דאג עם השמע האזעקה, להוריד אותי לתעלה בצד המגרש לבל אפגע. את מי אני פוגשת שם בתעלה קורא לי להוריד ראש? – את שמעון. רצה המקרה וגם הוא היה בדרכו הביתה. ככה צירוף מקרים מרגש.
אני זוכרת את חבורת הילדים בני גילו מעורבים מאד בקרבות מלחמת השחרור. חלקם הביאו סיפורים מאבא ששרת בחזית הדרום. התווכחו מי מההורים תורם יותר. בכל פעם עלה שמו של בן מוכר שנפל בקרב. דובי קליין, בנם של שכנינו אלישבע וצבי, שנפל בבית חנון ב"מבצע יואב", חנקה אברך חברת קיבוץ בית הערבה, בתם של נעמי וברוך מכפר גיבתון, ידידים טובים של ההורים, שנרצחה בחולות נבי רובין , עם התרסקות המטוס בו טסה להלוויית חברה שנפל בקרבות מלכיה.
שיחות הנערים על אירועי החיים של מלחמת השחרור ודמויות של הנופלים, חברי הכשרות הפלמ"ח עשו את שלהם ושמעון היה מביא את הסיפורים הביתה וקבל עוד את התוספת החינוכית של ההורים על חשיבות בנייתו של צבא למדינה שהוקמה, על הקרבה ונתינה.
בל"ג בעומר, בעיצומה של המלחמה, פילחו מספר כדורים את גג הצריף שלנו. יצאנו מבוהלים החוצה וממערב עלו תימרות עשן והשמים נצבעו באדום. שני הכפרים יבנה וזרנוגה, שישבו ממערב לרחובות והיוו איום על הדרך לת"א, נכבשו על ידי צה"ל . תושביהם ברחו .
בבוקרו של יום בדרכנו לבית הספר, ראינו את המחזה הקשה של פליטים בורחים. ממש על הרחוב של בית החינוך, עברו שיירות, שיירות של משפחות על זקניהם וטפם, עם החמור, הפרד והעז, נסים מזרחה לכיוון רמלה שהייתה עוד בידי הערבים. מחזה קשה. אני זוכרת עצמי עומדת עם שמעון ליד גדר בית החינוך והוא הסביר לי את פשר הכדורים שנקבו את תקרת הבית בלילה.
על אותו מגרש התעמלות – "מגרש הפועל" לצדו של בית החינוך, בילה שמעון שעות רבות של אחה"צ עם ילדי השכונה בעיקר במשחקי כדור רגל. כמו שהגיע הביתה – לצריף שלנו, נזרק התיק ורצים למגרש. אמא הייתה מציידת אותו עם סל רשת ורשימה מה להביא מהמכולת עם שובו הביתה " אל תשכח, לפני שבע בערב " הייתה מדגישה. משהו כמו "רבע לשבע", מועד סגירת חנות המכולת הסמוכה, הייתה אמא מזרזת אותי ללכת להביא את הסל מהמגרש ולהשלים קנייה בחנות.
על שמעון נכתב כנראה השיר: "יוסי, ילד שלי מוצלח …." רק שבכל ערב לא הביא לאמא כלבלב כפי שמסופר בשיר. פשוט היה שקוע במשחק ושכח…
את שנות לימודיו עשה שמעון בגן ילדים ובבית החינוך לילדי העובדים ברחובות.
בכתה ה' הוא הצטרף לתנועת "השומר הצעיר". היה ברור בבית שזו התנועה המיועדת להגשמה. אמא הייתה חברת ה"שומר הצעיר" בסניאטין פולין, בגרעין של קיבוץ משמר העמק . בגדול, ההורים נתנו את הכיוון שאנחנו נגשים את מה שהם לא עשו – להיות חברי קיבוץ .
להיות בתנועת נוער בימים ההם פירושו: ביתך הראשון הוא הקן של התנועה ובית ההורים היה מספר שתיים. שמעון אימץ מהר מאד את הנאמנות הזאת ולא פעם התגלו ויכוחים בעיקר עם אבא על כך שבמקום להכין שעורים הולכים לקן. במקום לעזור בחצר הגדולה עם בעלי החיים וגינת הירק, מקדישים את השעות לפעולות וטיולים שלא לדבר על מחנות עבודה בשבתות ובימי החופש הגדול. מצד אחד ראו בתנועה מגמה חינוכית ואידיאולוגית , אבל ההגזמה הייתה מעבר ליכולתם של ההורים להבין ולאפשר.
מה שיצר את הקונפליקט הגדול עם תנועת ה"שומר הצעיר" בביתנו, בעיקר עם אבא, הייתה הסגידה המוחלטת ל"שמש העמים" רוסיה וסטלין בראשה. שמעון היה מאד דעתני בעניין . הוא שמע את המדריכים שהטיפו לקולקטיביות רעיונית ללא סייג וגבול , שטיפת מוח אמתית והביא את זה הביתה. אבא, שהיה בהחלט בעד מפלגות העבודה – מפ"ם ואחדות העבודה ובעניין הציוני לא חלק עליהן בכלל (הקמת מדינה יהודית על ברכי עבודה וכיבוש האדמה, צדק חברתי וכד'), אבל לא יכול היה לשאת את הסגידה לרוסיה .
בבית היו ויכוחים סוערים וכאן אני יכולה להגיד שהתגבש האופי "השמעון קלירי" של עמידה על דעתו ללא סייג והכרה בצדקת הדברים שהוא מאמין בהם, אופי שהכרנו בבגרותו. הוא הזמין הביתה את המדריכים שלו, אריה שרייבר מקיבוץ נירים וזאב טאוב משובל, לשכנע את אבא. ערבים שלמים שאפשר היה לחוש שתקרת הפח של הצריף מתרוממת מקיצוניות הדעות שהושמעו ומלהט הוויכוח. מאוחר יותר, היה זה שמעון שעודד אותי לקום יום אחד וללכת לפעולה ב"השומר הצעיר" ללא הסכמת ההורים. כשחזרתי הביתה וקבלתי נזיפה, הוא עמד לצדי . אני זוכרת אותו אומר לאמא: "תאפשרו לה ללכת, זה לא יעזור לכם. לא תתנו, היא תלך בלי רשות" – ככה בנחישות שהייתה בו.
אמא הבינה את העניין והסכימה.
מעניין היה יחסם של ההורים למסורת. אבא טען שבעלייתו לארץ, סגר את עולם בתי הכנסת שנראו לו סמל הגלות ויש לבנות מסורת חדשה כדוגמת הקיבוצים וההתיישבות העובדת. לא עוד תפילין וספרי קודש ובתי כנסת ותפילות, אלא שמירת מסורת החגים ברוח חדשה של שירי ארץ ישראל וטכסים של הבאת העומר וביכורים. בבית שמרו על חג ושבת ברוח זו. אבא היטיב לשיר ובכל יום שישי שרנו את "אדמה אדמתי, רחומה עד מותי" ואת "אנו באנו ארצה לבנות ולהבנות בה" ועוד מכלול שירי העליות שהיו רשומים בפנקס קטן בכתב ידו הרהוט.
באחד מערבי ראש השנה, נעלם שמעון מהבית. השולחן היה כבר ערוך לסעודת חג והילד איננו. כשהגיע, סיפר שחבר לקח אותו לשמוע את תקיעת השופר בבית הכנסת. ההורים לא גערו בו, אבל היה הסבר על גישתם האחרת לדת ולמסורת. (אזכיר זאת בהמשך על שהותו של אבא בבית לוינשטיין).
אעפ"י כן, לא היה ניתוק מלא ממסורת ישראל. בבר-מצווה, שמעון לא עלה לתורה בבית כנסת, אבל אבא ישב עימו, (אני זוכרת זאת כמו היום) בחצר הצריף וקרא והסביר את המסכת אותה היה אמור לקרוא בבית הכנסת, אילו היה עולה לתורה.
אבא היה בקיא בזה ולא רצה ליצור נתק מוחלט. כשעלה עדי של אסף לתורה בבית הכנסת הרפורמי בתל אביב, נזכרתי בעניין וחשבתי לעצמי : "לו סבא מנחם היה נמצא כאן…" כמה נחת..
עם סיום כתה ח' בבית החינוך לילדי העובדים ברחובות , בשנת 1953, החליט שמעון בעידודם של ההורים ללכת ללמוד בבית ספר חקלאי ובזה מבחינת ההורים להגשים משהו מרצונם ואהבתם. בגדול הם קיוו שכשיסיים את הצבא, יחזור וילמד חקלאות בפקולטה לחקלאות ברחובות שאך הוקמה וניהל אותה שכנינו צבי קליין (לימים אבידוב). גם שמעון נטה ללימודים אלה, לא עניין אותו לשבת בכיתה עם לימודים עיוניים. לשמעון היה זיכרון פנטסטי, לא היה לו צורך לשבת ולשנן את הכתוב בספרים, הוא קלט משמיעה והפנים.
הוא אהב בעלי חיים ובהגיעו לבית הספר החקלאי "מקווה ישראל" בחר מיד במגמת רפת. אני חושבת שכבר מגיל צעיר נטה לחפש את החופש ולהיות משוחרר מהלחץ של הבית , בעיקר של אבא.
להיות בבית ספר עם פנימייה, זה אומר לבוא פעם בחודש הביתה והוא הסתגל לזה מהר מאד ומבחינה חברתית – טובי הילדים בני גילו הגיעו עימו למסגרת זו. ההורים נהגו לבקרו במהלך החודש, לרוב גם אני הצטרפתי לנסיעה כאחות קטנה. המבנים המיוחדים-הכבדים, בתי האבן החומים, של מקווה ישראל שהיו עטופים בקיסוסים וצמחיה ירוקה, הרשימו אותי מאד.
אני זוכרת יום חורף גשום, כשאמא החליטה שצריך להביא לשמעון נעלים גבוהות, (אלה עם הפרזול בקצה, כדי שיחזיקו מעמד), הגענו למקווה והסתבר שהכיתה יצאה לעזרת מעברת חולון. נסענו עם המונית לפגוש אותם. הם עבדו יחפים בגשם שוטף עם מעדרים, חפרו תעלות סביב האוהלים של יושבי המעברה כדי לנקז את המים. אמא, למרות דאגתה לבריאותו של בנה, הייתה מאד גאה במעשה הציוני ואבא כתב מכתב הוקרה לבית הספר. בכל שנות הלימוד במקווה ישראל, שמר שמעון על קשר טוב עם חבריו ב"השומר הצעיר" ברחובות. בשבתות ובחופשות, רץ לקן להיפגש עימם.
וכך, עם סיום הלימודים בשנת 1955, בהתקרבו לגיל בן 17 בלבד, הוא התכוון להצטרף עם חבריו מרחובות לגרעין "שומריה" שלימים הגשים בקיבוץ זיקים, אך מכיוון שהיה צעיר לגיוס הוא נחטף ע"י התנועה וצורף לגרעין "שדה" – גרעין בוגר, שהגשים בקיבוץ געתון.
אחד הדברים שהשפיעו על בחירה זו, היה הידע שצבר בלימודי רפת במקווה ישראל. גרעין "שדה" עשה הכשרתו בקיבוץ נירים.
בנירים הייתה רפת גדולה שהתפרסמה בארץ בשל הישגיה והתאים מאד לשדך את שמעון לעניין. בנירים צבר שמעון את ניסיונו הצבאי הראשון. בשנה זו, 30 במאי 1955 הייתה הפגזה כבדה של המצרים על קיבוץ נירים. עדר הפרות התפזר לשדות. נפגעו 5 חברים ואחד מהם, חיים שפרוני, מי שהיה מרכז הרפת, נפטר מפצעיו . שמעון היה באירוע הזה וניצל.
בסיום שנה זו בקיבוץ נירים עבר הגרעין לגעתון ושמעון נקרא סוף סוף ע"י לשכת גיוס לבדיקות רפואיות לקראת גיוס. בבדיקות מצאו אצלו דלקת בדרכי השתן, שנבעה כנראה משתיית מים דלוחים באחד מטיולי הנגב . משהו שהיה מוכר בתקופה ההיא. שמעון נאלץ לחכות חצי שנה עד שנעלמה הדלקת והוא נשאר בקיבוץ געתון עד הגיוס. בסופו של דבר יעד אותו הצבא לשריון ולא לנח"ל . הנה בכך נגדע הקשר שלו לחבריו ולתנועה והוא התגייס בשנת 1956 לחיל השריון. זה בעצם יהיה המוקד לבואו לקיבוץ עינת .
מסלול רגיל של טירונות ומכ"ים וקורס סמלים ובאפריל 1956 – קורס קצינים. אוסיף כאן סיפור קטן המעיד על האופי שהתגבש במהלך השנים. בקורס קצינים הוא שמר עם חברו לקורס שמירת לילה, בחילופין של שעתיים. הם נתפסו שניהם ישנים ונשלחו כל אחד לביתו עד למשפט. אני זוכרת שאבא ואמא היו מאד מבואסים. איזו שטות אבל אמרו: "גם במשפט תגיד את האמת" וכך, במהלך המשפט, החבר שיקר ושמעון אמר : "כן הייתי עייף ונרדמתי ". שמעון הוחזר לקורס. החבר נשלח בחזרה ליחידתו. זה האופי. אין חוכמות. מה שצריך להגיד אומרים ללא סייג. זה גם היה הכלל בבית, גם אם עשית מעשה שטות, תספר את האמת.
בשבוע האחרון לקראת סיום קורס קציני שריון, פורצת מלחמת סיני. בשמה: "מבצע קדש". ( 29 לאוקטובר עד 5 לנובמבר 1956 ).
שבוע של קרבות לאורך הרצועה מחאן יונס צפונה עד עזה. הקורס מגויס לקרבות השריון. ההורים לא ידעו דבר, משתתף במלחמה? כן -לא? דאגה עצומה.
במוצאי שבת 6 לנובמבר , נכנס הביתה: ילד-חייל, מפויח כולו, בגדים שחורים מפיח, פנים שחורות, נראו רק העיניים. הנה ההוכחה: "אני בחיים". היחידה הגיע למחנה "בילו " ונתנו אפשרות לקפוץ הביתה , להרגיע את ההורים, להתרחץ…. התרגשות עצומה. פינוק: רחצה, אוכל, סיפורים וצריך לחזור עד חצות. כולנו, ההורים ואני מלווים ברגל עד מחנה "בילו" ונפרדים.
למחרת יום ראשון, אבא פותח את עיתון "דבר" . תמונה: על הטנק של היחידה, חותם ראש עיריית עזה על כתב הכניעה לצה"ל.
צריך להבין, יהודי שגדל בסניאטין -פולין , זוכר מילדותו את מצעד הצבא הפולני במלחמת העולם הראשונה ובעיקר את המארשים ששרו עם קריסת הגרמנים בסופה של המלחמה וכניסת הפולנים בחזרה לעיר, מבין פתאום שבנו נלחם בצבא ההגנה לישראל, ויש כתב כניעה.
לא אכנס לפרטים מה הייתה עמדתם של ההורים על הצורך במלחמות, הם לא היו מיליטריסטים ושוחרי קרב. אבל הגאווה הייתה עצומה. בדצמבר 1956 מתקיים טקס סיום קורס קציני שריון בג'וליס. טקס עצוב, הורים שבניהם נפלו בקרבות ברצועת עזה מקבלים את סיכת המ"מ והדרגות בשם ילדיהם.
לימים, בחג העצמאות – 1957, מתקיים מצעד "יום העצמאות" בתל אביב. אבא לוקח אותי מבעוד לילה לתל אביב ואנחנו תופשים מקום ברחוב אלנבי . פורסים שמיכה ומחכים לבוקרו של היום ופתיחת המצעד. שמעון קליר, בצריח הטנק בראש הטור של השריון. כל גאוותו של אבא.
יש תמונה שמצאנו למחרת בחלון הראווה של פוטו ארדה בתל אביב. חזרה לשגרה. כקצין. משרת שמעון ב"מחנה נתן " בבאר שבע תחת פיקודו של ברן. עובר למחנה ג'וליס. בג'וליס משרתת אביה שפר. נוצרת חברות . אביה מבקרת בביתנו. שומעים לראשונה על קיבוץ עינת . ההורים מכירים את קרובי משפחתה של אביה ברחובות ונוצרת ידידות .
מגיעה עת השחרור של שמעון מהצבא. ההורים מכינים עצמם למבצע לימודים. צריך להבין: בשנים 1951-52 בנו ההורים בית חדש ברחובות בקרבת מקום עבודתו של אבא, סמוך לשכונת היקב ומול ארמונו של הנשיא ויצמן . היה להורים ברור שלא ילכו לגור בדירת קומות. לאבא היה חלום של גן עצי פרי ופרחים, יום יום, עם סיום את עבודתו במשרד, היה רץ הביתה להחליף בגדים, לקח את המעדר והמגרפה וחיש מהר לעבודה החקלאית. הוא בנה במו ידיו חצר לתפארת , מגודרת עם מדרכות ומתחת לבית מרתף, שיהיה מקום קר לשימורי פרי הגן שאמא רקחה. הכול בצניעות ללא פאר .לא חשבו על נסיעות לחו"ל, אבל כן חשבו על לימודים לילדים.
אמא הייתה אומרת "שלימודים לילדיה זה הווילונות המפוארים של הבית". עכשיו עם שחרורו של שמעון רצו לתת לו אפשרות ללמוד.
אבל שמעון, החליט שאין זה הזמן ללימודים והצטרף אל אביה לקיבוץ עינת. הם החליטו להינשא . אני זוכרת אכזבה רבה בבית.
אמא גם ביטאה זאת במילים. "מוקדם להינשא בטרם ביססת לעצמך מקצוע וענין בו מעבר ליום יום ולפרנסה". ההורים זכרו את ימיהם הראשונים ברחובות. באיזו נחישות למדו שניהם באין פרוטה בכיסם וסללו לעצמם עניין בחיים שהוא מעבר לצורך בכסף.
שמעון בנחישותו, הצליח להוכיח להם שאפשר גם אחרת. הוא הרי למד רפת במקווה ישראל והחל מיד לעבוד ברפת בעינת ואפילו לרכזה. הקים משק ילדים לילדי בית הספר ובו שובך יונים – אהבתו הגדולה. יותר מאוחר ריכז את הפרדס (זה היה חלומו שלאבא, שילמד את נושא ההדרים בפקולטה ברחובות – עיר ההדרים). לימודים באו מאוחר יותר, אבל ללא תואר אקדמאי.
מעניין באותו הקשר של כשרון מצד אחד ונחיצות מצד שני, היה לימוד השפה הגרמנית בשנים שבנה את מפעל "מעדני- בר" בעינת. בילדותנו הייתה השפה הגרמנית מוקצית מחמת מיאוס. הייתה לנו שכנה "הגברת בלומנקרנץ" דוברת גרמנית ואמא שגדלה בווינה דיברה איתה גרמנית, כששמעון היה שומע הוא רתח מזעם. לא מזכירים את הגרמנים בבית ובוודאי לא את שפתם!. אבל, בשנים ששוטט בגרמניה למצוא את המתכונת הנכונה לבניית "מעדני-ץ בר" , היה צורך בגרמנית. הוא הלך ולמד בקונסוליה הגרמנית את השפה.
כשאמא, התחננה בפנינו ללמוד, לא הסכמנו. הנה כוחם של החיים. בשנותיה האחרונות של אמא הוא היה נכנס לביתה ואומר ככה בצחוק: "ביטה שיין" או "אובידה זיין"… אמא ידעה לקבל זאת בחיוך.
בשנת 1958 נישאו אביה ושמעון בקיבוץ עינת.
בשנת 1959 נולדה אורלי. בת בכורה לאביה ושמעון ונכדה ראשונה להורים. שמחה גדולה.
הנישואים עם אביה, עלו על שרטון כעבור שנתיים.
הייתי חיילת בצה"ל. באחד הימים ביקשה אותי אמא לנסוע לעינת לראות מה שלומם של אביה ושמעון ובעיקר לבקר את אורלי שהייתה קרובה לשנתיים. ההורים חשו שמשהו קורה. באותו היום שמעון עזב את החדר בו גר עם אביה והם נפרדו.
אביה יצאה ללימודי הוראה ושמעון טיפל באהבה רבה באורלי . בשנתיים אלה אורלי הייתה בת בית אצלנו. שמעון הרבה להביאה לסבים ברחובות .אורלי הייתה ילדה ערנית, שמחה, בוגרת מאד בהתנהגותה עם כולנו. אני זוכרת אותה משחקת בגומות המים כשסבא השקה את העצים, קוטפת עם סבא אפרסקים ושזיפים. מנהלת אותו ומדריכה מה צריך לעשות. אני למדתי בתל אביב וגרתי אצל ההורים. היה לי הרבה זמן להיות אתה. היו אלה שנתיים של קשר הדוק ונפלא שהתרופף כשעברה לנחל עוז ואני לשער הגולן.
עם סיום לימודי ההוראה עברו אביה ואורלי לנחל עוז, במסגרת התנדבות לקיבוצים צעירים.
לימים בנתה שם את ביתה עם עמוס (בן אשדות יעקב).
לשמעון נוצר חלל לאחר שנתיים מאד אינטנסיביות עם אורלי. האמת, הוא היה מאד מופנם ולא דיבר על כך בזמנו. שמעתי ממנו דברים אלה רק בבגרותה של אורלי, אם בתקופת שירותה הצבאי או לאחר ששב מטיול ופגישה איתה בבוסטון.
בשל המרחק והמיקום של נחל עוז, קשה היה להגיע לביקורים אצל אורלי לאחר שעות העבודה . הנסיעה הייתה בתחבורה ציבורית. בשעות הלילה היה מסוכן לצאת מנחל עוז בטרמפים מפאת הפדאיונים. לא היו בקיבוצים הסדרים של רכב לחבר לצרכים מיוחדים. יתכן גם ששמעון לא ביקש. הביקורים היו אחת לחודש ויותר. אני זוכרת ששמעון, בסיום יום עבודה, היה עובר ברחובות. אמא הייתה נותנת לו 10 ל"י, כדי שייקח מונית מאשקלון, הוא היה משוטט עם אורלי שעה-שעתיים ויוצא בחזרה בטרמפים (אם הצליח, בטרם חשיכה).
תקופה לא קלה לו ובעיקר לאורלי. בחופשים הוא היה מביא אותה לרחובות לסבים ואלה הימים היחידים שיכולנו ליהנות ולבלות אתה.
בשנת 1962 התחתן שמעון עם ערה. נולדו אסף (1963) וישי (1965) והצטרפו לליאור בנה של ערה מנישואיה עם שוקה קרביץ. נבנית משפחה, שלושה בנים חביבים ושובבים..
אורלי הייתה בשנים אלה בנחל עוז. כל ארבעתם גדלים, עוברים מן הגן לבית הספר, לתיכון ולצבא. כל אחד בדרכו וכישוריו.
שמעון מתמסר כל כולו לעבודה בכל מקום בו עבד. הוא משקיע פחות בבית. היונים, דורשות גם הן זמן. זו אהבה שאין לעמוד בה.
הבית הוא של ערה. היא מושכת בעול גידול הילדים.
בשנים אלה נפגשנו הרבה בביתם של ההורים. בשבתות שאנחנו הגענו לביקור היו מצטרפים אלינו לארוחת שבת גם ערה, שמעון והילדים. כך שמרנו שנים ארוכות על קשר כל עוד ההורים גרו ברחובות. בשנות השבעים המוקדמות, היינו בשליחות בארה"ב ושמעון ובהחלט גם ערה לקחו על עצמם את הדאגה להורים שהזקינו מעט ונזקקו לעיתים לעזרה.
בספטמבר 1969, יצא שמעון לקורס מרכזי משק במדרשת רופין. קורס של שנה תמימה. בסיומו ביולי 1970, הוא לוקח על עצמו את ריכוז המשק בעינת. הוא משקיע את כל כולו בתפקיד ובמקביל יוצא לתקופות מילואים ארוכות. לא קל לו. מאד טוטאלי. עומד על דעתו במה שחושב שכך צריך להיות. תורם מעצמו ורוצה שגם אחרים יעשו כך. אנחנו לא חיינו את היום-יום בעינת, אבל בשבתות וחגים שמענו ממנו את הדעות והסיפורים על מאבקים כמו גם על תכניות והישגים.
כבר אז חשב על פריצת דרך מהמאפיה הסטנדרטית של עינת , שסיפקה לחמים וחלות לכל איזור המרכז, למשהו רחב יותר ומגוון.
שמעון התגלה כעקשן לא קטן, מחליט ועושה ומתמיד – זה יראה בעתיד עם הקמת מפעל מעדני-בר.
לצערנו, הדבר ניכר גם בבריאותו. מופיעה סכרת ואח"כ גם אולקוס. בשל כך, קוצרו תקופות המילואים ובמלחמת ששת הימים לא גויס. הוא מטפל בעצמו עושה הכול כדי לשדר בריאות.
אוקטובר 1973 – מלחמת יום כיפור. שמעון היה במילואים בסיני. הוא הצליח לשנות פרופיל בריאות ולחזור למילואים בחטיבה 217 של השריון, כקמב"צ של אסף יגורי (אוגדה 162).
כשבוע ימים לפני ראש השנה, חזרנו מארה"ב וערה הגיעה לבדה לקבל את פנינו בשדה התעופה. המלחמה פורצת , עודד יוצא בצהרי יום כיפור, עם הגיע הקריאות הראשונות ,משער הגולן לכיוון רפיח ומצטרף ליחידתו .
שמעון המשיך את המילואים והיה כבר בסיני. מסתבר שלילות ארוכים הם שמעו איש את רעהו בקשר ולא ידעו על כך. הדברים עלו ושוחזרו אחרי המלחמה. טראומת מלחמת יום כיפור, עברה על שמעון קשה. זו הייתה טראומה כואבת, בפגישתו האחרונה טרם מותו, כשעוד יכול היה לדבר ללא מכשירים, הזכיר אותה שוב ושוב . "אתמול היה יום כיפור וזו הפעם היחידה שלא דיברתי עם אסף" כך הוא אמר, בבואי למחרת יום כיפור של שנת 1989 לבקרו בבית חולים השרון.
בעיצומה של המלחמה, הוא היה עד לנפילתם בשבי של אסף ו-40 מלוחמי היחידה. אסף היה ידיד טוב והם נשארו בקשרים הדוקים גם אחרי המלחמה. שמעון מסר עדות בוועדת אגרנט על אירוע ניסיון הצליחה שנכשל ועל הנפילה בשבי. התראיין גם בתכניתו של ירון לונדון שעסקה בוועדת אגרנט). בתום המלחמה טיפל שמעון במוכי טראומה מהיחידה בהתמסרות אדירה. הוא נסע וביקר ושכנע ועשה כל מה שיכול היה להעלות על דעתו כדי לעזור להלומי הקרב ובעצם הוא בעצמו היה באותו מצב של הלם ותדהמה.
לאחר המלחמה, בחזרה לריכוז המשק של עינת. ההורים עוברים מרחובות אלינו לשער הגולן ושמעון לוקח אחריות על הבית.
הוא היה עסוק מאד בתפקידו , זמנו מוגבל מאד. הייתה זו מטלה לא קטנה. הרבה סידורים וביורוקרטיה.
מערכות הקשרים שלנו מתהדקות. ההורים אתנו ובאים לבקרם. נפגשים הרבה בשער הגולן. מה שהרג את ערה שמעון זה החום של עמק הירדן. הייתה לו אמירה חוזרת "כשאני עובר את קיבוץ גשר ויורד לעמק הירדן, נעשה לי צהוב בעיניים" סימן ליובש ולחום. אבל, לבוא אל אמא, ליהנות מצלחת מרק עוף צלול עם ירקות ופטרוזיליה ולנום שעה קלה על הספה לפני חזרה הביתה, זה היה תענוג.
עוד אמירה שאני זוכרת: , "המקום שבו אני עוצם את העיניים ולו לשעה קלה ונרדם כמו תינוק ללא דאגות, זו הספה של אמא" – כמה נכון וכמה ידע לבטא.
עוד בהקשר המשפחתי, אבא נפטר ב-1979. לאחר 3 אירועים מוחיים. שמעון נרתם לעזרת אמא ולעזרתי כמה שהיה יכול בעיקר בתקופה שאבא שהה בבית לוינשטיין.
עוד אירוע קטן שסוגר מעגל בחיים. באחת השבתות אנחנו מגיעים לביקור בבית לוינשטיין. נדברנו עם שמעון לפגוש אותו בחדרו של אבא. החדר ריק. לא אבא ולא שמעון. יורדים ומחפשים. והנה שמעון מגיע עם אבא בכיסא גלגלים, די כועס. מה קרה? היה חסר מניין בבית הכנסת ומישהו לקח את אבא , מבלי לבקש את הסכמתו להשלים מנין בבית הכנסת במקום.
הנה, מי ששבר בחייו את מסורת ההליכה לבית הכנסת, נגרר בעל כורחו , ללא שאלה אם רצה בזה .
עם סיום ריכוז המשק , מקבל שמעון על עצמו הקמה ופיתוח מפעל מאפה שיעבוד במקביל למאפיה. הוא עובר בין מפעלים בארץ ובעולם. כאן מגלה את כישרונותיו וכישוריו. בודק, מתכנן, קושר קשרים עם מפעלים בארץ וקונה מאפיה קטנה של זוג ייקים ברמת גן ,לייצור לחם פומפרניקל (אהבתו מבית). מתחיל עם לחמניות להמבורגר ואח"כ מוסיף מוצרים נוספים כמו הקרוטונים (קראנו להם אצלנו: "שימלך").
הוא נצמד למקורות מידע בגרמניה ובצרפת ובונה דגם של מפעל שיתאים לצרכים ולהחלטות. לצורך שיח בגרמניה, הוא לומד גרמנית בקונסוליה בתל אביב ומשקיע גם בקורסים בארץ שיובילו אותו לידע נרחב ביצור מזון ושיווקו.
מפעל "מעדני בר" תוכנן על סף משבר שפקד את התנועה הקיבוצית בראשית שנות השמונים. ההשקעות הענקיות הכניסו את עינת למשבר קשה בעיקר עם הבנקים. שמעון שילם על כך בהרבה בריאות. גם כאן התגלה האופי ההחלטי, עקשני שלו : לא מוותרים!
אני מניחה שעד היום "מעדני בר" הוא נכס רציני של קיבוץ עינת והוכיח שיש גמול לעקשנות והתמדה.
מתקופה זו של ריכוז המשק ואחריה הקמת "מעדני בר", השאיר לי שמעון כמה תובנות. האחת קשורה למילוי תפקיד ניהולי בקיבוץ: "תמיד צריך למצוא שותפים נאמנים לעשייתך". הוא הרבה לשבח את אילנה, שעזבה את הוראת ההיסטוריה לטובת עבודה עימו וניהול הנה"ח של הקיבוץ. היא הייתה יד ימינו. כך גם עם מנה, שראה בו ממשיך דרך.
בהיותו בבית החולים, הספיק להגיד לי: " יש לי מזל, שמנה יודע מה צריך לעשות…."
בשל הערכתו הרבה לאילנה, לקחתי לי אותה כמורת דרך בהיכנסי לגזברות בשער הגולן. אמרתי לעצמי: " אם אין לי את שמעון שיורה וידריך, אפנה לאילנה" . וכך היה. ביליתי עם אילנה יום ארוך בהסברים על יחסי הגומלין "הנה"ח- גזברות".
תובנה מאוחרת יותר קשורה לחיינו בקיבוץ. קיבוץ עינת הקדים תמיד תהליכים. כששמעון וערה היו מגיעים אלינו והלכנו לארוחת ערב טובה ומושקעת בחדר האוכל שלנו (קיבוץ שיתופי עד היום), כשחדר האוכל של עינת כבר היה סגור לאחר ההפרטה, נהג שמעון לומר: אתם מפגרים אחרינו ב-10 שנים, אח"כ תעברו ל-5 ובסוף גם אתם תפריטו" . הוא לא אמר זאת בגאווה על עינת וגם לא בקנטור על שער הגולן. הוא פשוט היה מפוקח לתהליכים הגורפים.
בספטמבר 1990 יצא שמעון לצרפת וגרמניה לבדוק קניית מכונות ואביזרים למפעל החדש. שכבר עבד וייצר.
הייתה לו דלקת ורידים רצינית ברגל במהלך החמים בהם הסתובב בין מפעלים. הוא לא נתן דעתו לכך שזה הולך ומחמיר. ביום האחרון, טרם שובו לארץ הוא עצר אצל מגדל יונים לקנות זוג יונים. כשיצא מהחווה עם סל הנצרים הוא הרגיש שהרגל נפוחה מאד עד כדי כך שישב לנוח בצד הדרך. מישהו עצר ולקח אותו למרכז העיר ומשם לשדה התעופה. הוא נחת בארץ עם חום גבוה וכאבים. למחרת, ראש השנה אושפז בבית חולים השרון. שם קיבל תרופה שאסור היה לתת לו. תרופה המונעת קרישת דם שבאה למנוע היווצרות קרישים ברגל אבל פגעה באולקוס הרדום והייתה התפוצצות של הכיב בבטן והרעלה כללית.
לא ארבה בסיפור העברתו לבילינסון ועשרת הימים האחרונים לחייו. אורלי הגיע מארה"ב. היא סיפרה על שיחה מרגשת שהייתה לה עם אבא בערב ראש השנה – יום הולדתה – ועל כך שהזהירה אותו ובקשה לטפל בעניין ברצינות. כשנודע לה כי הוא העבר לבילינסון וחובר לדיאליזה ויש קריסת מערכות כללית, היא הגיעה מיד. גם אסף וישי הוזעקו הביתה מארה"ב, כשאמרתי לשמעון כי הבנים בדרך – הוא כתב לי על נייר שהגשנו לו על לוח קטן, מאחר והיה מחובר לחמצן ולא יכול היה לדבר: "האם זה הסוף?" ……. הפתק שמור עימי.
הוא חובר לכל מכשיר אפשרי, הוזעקה אנטיביוטיקה מיוחדת משוויץ. אבל לפנות בוקר, 4 לנובמבר 1990 עצם את עיניו.
אנחנו נפרדנו ממנו בחצות בדרכנו לשער הגולן. הייתה לי תוכנית לעצור בדרך בבית מרקחת פתוח ולקנות משהו לריענון הפה. אסף המציאותי ממני, הביט בי ואמר: "את לא רואה את המוניטור? אבא לא ישרוד עד שתחזרי". רציתי לא לראות את הרע המתקרב. אורלי כבר חזרה לארה"ב. ערה וליאור, אסף וישי, אשל ורותי וגלית וכל המשפחה וידידים היו לידו, חרדים לסוף.
טלפון של אסף עם שחר אישר את דבריו.
אמא אצלנו בשער הגולן, כואבת את מות בנה. כבר לא היה בכוחה לבוא להיפרד. היא חיה עוד שנה אחרי מותו ועצמה גם היא את עיניה בכאב. אם זכתה לחיים טובים ודאוגים בשנותיה האחרונות, פטירתו של שמעון הייתה מכת מחץ לה כמו לערה ולילדים ולכולנו.
יהי זכרו ברוך.
עוד על אהבותיו הגדולות של שמעון – היונים, ערה והילדים
לא אוכל לספר על שמעון- ילדותו, בחרותו, היותו אבא לילדיו מבלי להביא את סיפור היונים.
האהבה ליונים באה לו מאבא, אבל לא יורשים אהבה כזאת. זה בא גם מעומקי הנפש.
אבא נהג לספר לנו, שבילדותו שמע סיפורים מרתקים על תרומתם של יוני הדואר לתקשורת בעולם ורצה לגדל בעצמו יוני דואר.
אבא היה יתום מאם. (אימו נפטרה בהיותו בן שנתיים במהלך גלותם בהרים הקרפטים במלחמת העולם הראשונה). אביו, שגידל שלושה ילדים לאחר שהתאלמן, לא נטה לבקשתו לגדל יונים בחצר ביתם בעיר ואבא מצא פתרון. הוא בנה בסתר שובך בחצרו של חברו הטוב. לא היו אלה יוני דואר, אבל הוא הסתפק בהן.
כשעברו סבא וסבתא לגור בצריף ברחובות , היה בחצר הצריף מקום נרחב לגידול בעלי חיים. סבא אכלס את מחסן הצריף ביונים. הכין להם לכל זוג וזוג, פח שנגזר בו פתח רחב כדי שיביאו ריפוד ויוכלו לקנן בו. כל זה תוך לימוד הזנים והמוצא של כל יונה ויונה. שמעון נרתם גם הוא להיות שותף ואני זוכרת אותו בילדותו מאכיל גוזל שהתקשה לבלוע. עוזר לאבא לתת תרופה לפיהן של היונים.
אהבת אמת. כך גם, כשהגיע לעינת והיה אחראי על משק הילדים, הוא גידל שם יונים. אבל ההגשמה באה בבניית קן מרושת על יד הבית ובו תאים מיוחדים לכל זוג יונים, מחולק ומסודר לפי זנים ומינים, כשהוא אוסף זנים מיוחדים מכל מקום שרק ניתן.
אפילו אנחנו שיגרנו מניו יורק יונים כמתנת יום הולדת.
כך, לאט-לאט, נבנה אוסף מרהיב עם עוד מניפת זנב וכתר. היונים זכו לטיפול, לפינוק, לאילוף. הזמן שהקדיש להם שמעון היה זמן האיכות שלו ומי שמביט באוסף התמונות שנשארו בעודו מאלף ומטפח, יכול לראות כמה אהבה השקיע בזה.
היה לו קשר עם בית המלוכה הירדני ועם אוסף היונים של המלך חוסיין. הוא ירש אוסף יפה של שגריר איטליה בישראל בעוזבו את הארץ. שיא העיסוק ביונים היה עם הקמת הקלאב לגידול יונים באשקלון. שמעון היה בין היוזמים והפעילים. ברוב התערוכות, זכה במקומות הראשונים על טיפוח ויופי. יש אוסף גביעים המעיד על העניין. לצד פינת היונים המטופחת נוספו גם ציפורי "לאב בירדס". אוסף צבעוני ומזמר שמשך את העין ואת האוזן. עם מחלתו ואשפוזו של שמעון, סבלו היונים מחוסר טיפול וכאות אבל על מצבו קמלו אחת אחת.
אהבות נוספות מעבר ליום יום: היה אוסף בולים מדהים שראשיתו היה של אבא ושמעון אסף וטיפח. בבחרותו הוא אסף אלבומי תמונות של ציירים קלסיים כמו מונה ודגה הצרפתיים מירו הספרדי …. את אלה השאיר עם הגיוס בגעתון ולא נודעו עקבותיהם.
בשנים האחרונות נאספו בבית תקליטים ודיסקים של שירים רוסיים אותם אהב לשמוע.
אי אפשר לספר על שמעון, ללא אמירה חמה ואוהבת – על ערה.
תמיד נהגתי להגיד, שזכיתי לשתי גיסות נפלאות. אחת מהן הייתה ערה.
מרגע ראשון, כאילו הכרנו זו את זו משנים ארוכות. ללא מילים. מבלי לחקור מאין באת, מה את מביאה עימך והאם יהיו יחסינו במשפחה נוחים וכנים. את הפשטות הזאת הביאה עימה ערה. תמיד אמירות מתובלות בחוש הומור לפעמים סרקסטי, כזה מלגלג על הגורל – זאת ערה.
אפשר היה לנחות אצלה בכל שעה. גם אם ישנה – אינך מפריע. לא מעירים אותה. אפשר להתרווח בבית ולחכות בסבלנות שתתעורר. ולמה אני מספרת זאת? כי בשנים שלאחר מותו של שמעון, ערה הפכה את הלילה ליום, יצאה השכם בבוקר לעבודה במכבסה, אחרי ליל סרטים וסדרות שהקליטה ונהנתה לראותם והלכה לישון בשעת צהריים אחרי העבודה… זו שעת הלילה שלה ואין להפריע. וכשקמה – סיגריה ראשונה ורק אז נעורה ליום חדש.
גלידת סנוקרסט, מלפפונים חמוצים מעשה ידיה, מרק עוף מגרוגרות של הודו עם הרבה פטרוזיליה. קפה שטחנה במטחנת הקפה הידנית של סבתא יהודית. בפשטות, בלבביות –כיף היה להיפגש.
הסיגריות – שחר הזכיר לא מזמן, שהיחידה שהיה לה מותר לעשן בתוך הבית שלנו – הייתה ערה. הוא אפילו ניגש לחפש במקום הקבוע את המאפרה הכחולה מקרמיקה שהייתה שמורה רק לה.
הכמיהה שלה לילדים קטנים -דמויי נכדים הייתה כה גדולה שאפשרנו לשמעון לקחת את לילך לביקור אצל ערה כבר בגיל 3 או 4.
ככה בגיל צעיר נסעה עם שמעון לבדה וערה טיילה איתה יד ביד בעינת גאה על "הנכדה הקטנה".
כך היה גם עם אילאעי כשגלית גרה בעינת.
אף פעם לא שמענו את ערה מתלוננת על החיים. לאחר מותו של שמעון היא באה לבקר את אמא כאן בשער הגולן. ביקור תנחומים זו לזו. אני זוכרת אמירה קצרה: "יהודית, אין מה לעשות. אלה החיים!"
היא לא הכינה הצגה של שפיות הדעת. כך נראה היה שהיא קיבלה את הדברים .
אבל, הכול נאסף פנימה, אחרת איך נסביר את הקריסה במגרש החניה של בילינסון?
מותו של שמעון אחרי מאבק של חודש וחצי. מותו הפתאומי של אשל בסין. התאונה של ליאור ואולי גם הגניבה בביתה שהתרחשה עם נסיעתה עם אסף לביקור אצל ישי – הכול הצטבר!
בגדול חשבתי לא פעם מדוע בעצם לא הלכה ללימודים רציניים, כי הרי היו בה הרבה כישרונות, אולי נוחיות החיים הקיבוציים יצרו מצב שאין במה להשקיע אם אתה לא רוצה להיות במרכז העשייה שהוא גם מרכז הוויכוחים והמאבקים. לעומת זאת, עסקה בצורפות, אספה תכשיטים מקוריים יפיפיים ולאחרונה גם עבודות קרושה – סריגה במסרגה אחת. נותרו עבודות מעשה ידיה.
בשנת 1998, בבואה לבדיקה לקראת ניתוח לב שהיה אמור להתקיים למחרת מלווה באילנה חברתה הטובה, עצמה את עיניה במפתיע והצטרפה לשמעון ולאחיה אשל, בהיטמנה בבית הקברות של עינת ליד קבריהם של שמעון ואשל, לא הרחק מקברם של הוריה רחל ואריה ודודתה פרידה .
תהי נשמתה צרורה בצרור החיים.
שרה קליר – פרקר
לזכר שמעון קליר / נירה כהן
בערב ראש-השנה עוד היית בבית, החג עבר עליך ביסורים גדולים. נאבקת על רצונך להיות מטופל רק בבית, לא להיות שבוי של אף אחד, אמרת. היית חד משמעי, והשארת מסביבך מקורבים חסרי אונים, מרגישים שבפעם הזאת המאבק שלך כאן הוא חסר סיכוי. למחרת התאשפזת בבית חולים, ובהמשך, חודש ימים אכזרי וכואב, עינויי גוף ונפש. אתה שוכב במיטה במלוא ההכרה, מבין ויודע כל שלב בהידרדרות במצבך, הקשר היחידי הוא כמעט רק במבט עין, בלחיצת-יד. אנחנו מדברים, אתה מצליח לרשום מילים בודדות ואנחנו אוספים אותן יקרות מפז. מתאסף סביבך גרעין של אנשים מקורבים שמשתדל בכל כוחו לתת לך כוח להמשיך להאמין שיש סיכוי ושמנסה בעצמו להיתלות בכל שביב של תקווה בקרב הנורא הזה, המתיש והאכזרי, נוצחת ואיבדת את חייך.
ראינו אותך ערה, עומדת לצידו של שמעון בימים הקשים האלו. אוספת את הילדים, את המשפחה, את החברים, מרגישה איך המוות נוגס בו, ולא וויתרת. מטפלת, תומכת, מתייחסת אל כולם, והיינו מלאי הערצה, ידענו שהכל נקטע באמצע – לא בזמן, וידענו שאת יודעת את זה יותר טוב מכולנו.
כשהקשבנו לדברים שאמרה שרה ליד הקבר בשבעה, הצלחנו לסגור מעגל של הבנות באישיותך. בבית שלך גדלת עם אבא שלא ויתר. עקשן ומתווכח על עקרונותיו, ואמא חד-משמעית בכל אמירותיה.
מסלול חייך בעינת היה מסלול של עשייה, תוך יזמות ויצירתיות לאורך כל הדרך.
כהמשך ישיר ללימודי החקלאות התחלת בפרדס, המשכת בריכוז משק כשאתה יוזם ומבצע הרבה מהלכים כלכליים בענפים השונים. עברת למאפיה, קיבלת מאפיה קטנה והפכת אותה למפעל גדול. המשך ישיר מהמאפיה להקמת "מעדני בר", הרצון לפתח דברים, להתקדם וללמוד היה גדול, היית בתחרות עם עצמך ועם הסביבה.
היו לך חברים קרובים בעבודה, מערכות של יחסים שלא יכולות להשאיר את אף אחד אדיש, עם הרבה עוצמות. את גודל המשמעות שלך לגביהם, תפסתי רק במהלך המחלה שלך ולאחר מותך, בהרבה שיחות עם מנה, וכשאני מתבוננת איך הוא אתך ועם ערה בכל התקופה הקשה הזאת.
ההזדהות שלך עם הקיבוץ הייתה טוטאלית. אתה זה הקבוץ. אתה התפתחת במקצוע מתוך אמונה שבקבוץ האדם לא צובר לעצמו נכסים חומריים, הוא צובר ידע ומעמיק במקצועו זאת המשענת שלו, זה התוכן.
עד המשבר במפעל לא הרגשת הפרדה בינך ובין הקיבוץ עם כל הביקורת שהייתה לך. המשבר הרחיק, יצר הרבה כעסים, אנשים שעומדים בראש המערכת אוספים הרבה אש, היו לך הרבה סודות ומכאובים שלא נתת לאף אחד להתבונן אליהם פנימה.
והנה דווקא עכשיו, כשהמפעל התחיל להראות תוצאות והביטחון החל לשוב אליך, וגם האמונה שתצליחו, לא זכית.
היית איש מקצוע אמיתי, כל מי שהיה קשור למפעל ידע והעריך אותך כאיש אמין ומקצועי – בעצם "מאסטר" בענף.
בשנה האחרונה למדת לתת מעצמך, מדמות קשוחה וריכוזית למדת להקשיב, לקבל עוד דעה. היו לך תכניות לעתיד שהיו קשורות בהתקדמות המפעל. מתוך הטראומה שעברת עם המפעל – והגעת לשלב שבו נפתחת לתוכניות החדשות.
רצית ללמוד, היה לך זכרון מעולה, יכולת ניתוח. בישיבות חיכו לשמוע מה שמעון יגיד, קו אופייני באישיותך הוא: אתה לא נשבר, אתה מנצח, לא מפסיק ליזום, להאמין.
בעצם היית בן אדם רגיש, אהבת מאד שירים רוסיים, שירי ארץ ישראל. ידעת את תולדות ארץ ישראל, מלחמותיה ומאבקיה, בקיא בביטחון, כלכלה ותרבות המדינה המתחדשת. אני זוכרת שהרבה פעמים הפניית את תשומת ליבי למאמר בעתון או ספר שחשבת שחשוב לקרוא ולשוחח עליו. ובאותה נחרצות גידלת יונים ותוכים (הצטערת מאד שלא התחלת עם הנושא יותר מוקדם).
ההובי הזה בו התעמקת, חקרת ולמדת, מיקם אותך בביטחון בפינה הזאת. בקבוץ היית קשור עם מגדלי יונים ותוכים בארץ ובעולם וקראת הרבה ספרות מקצועית בנושא. כשבאת לחופש מבית חולים וישבנו בבוקר בסלון שלכם, אמרת: התוכים לא יודעים שאני כאן, אחרת היית שומעת את ציוצי השמחה. הסתכלת אליהם מרחוק, אולי נפרדת… ובגלל שאף פעם לא עברת ככה סתם על יד החיים.
היום אתה חסר מאד. החדר שלך במפעל נשאר כמו שעזבת אותו.
נפרדים ממך בעצב, בהרבה מחשבות, בשיחות בארבע עיניים, בני משפחה וחברים לדרך ארוכה.
תהי נשמתך צרורה בצרור החיים.
עינת 3.12.1990