משה קיפר
כ"ב סיון תרס"ו - 15/6/1906
ו' תמוז תשל"ד - 26/6/1974
תולדות חיים
בעיירה קטנה על גבול רוסיה פולניה, פוצ'ייב, נולד משה קיפר ז"ל. בעיירה התגוררו מעט יהודים, אך התנועות הציוניות היכו שורשים בליבם ובמקום פעל סניף ציוני ער.
משה למד בבית ספר תיכון בקרמניץ' ואחר עסק במסחר כעזר לאביו.
בשנת 1934 עזב את העיירה והלך להכשרה בעיר קונין, שם הכשיר את עצמו במשך חמש שנים לעלייה ולהתיישבות בארץ. בהכשרה שימש כמזכיר, גזבר ומורה לעברית. שם גם נקשר לראשונה באהבה לבעלי חיים כאשר טיפל בפרה הבודדת שהייתה בהכשרה. בהכשרה פגש את אשתו לעתיד – טובה. ערב פרוץ מלחמת העולם נישאו ויחד עלו ארצה והתקבלו לקיבוץ גבעת השלושה.
רוב שנותיו במשק הקדיש לעבודה בריכוז הרפת.
בגבעת השלושה ובעינת גידלו משה וטובה את ארבעת ילדיהם – יוסי, עדנה ז"ל, מרים ואברהם.
כאן גם זכה לראות חמישה נכדים ולהשתתף בגידולם.
יהי זכרו ברוך.
אבא שלי / יוסי קיפר
כתובים מתוך"דפים" עלון עינת / 26.7.1974
בחטף בא המוות על אבא, ואנו משפחתו הקטנה נתייתמנו מאב אוהב, מסור בכל מיני נפשו למשפחה, לנכדים ולאשה. הקלנו מעט ראש במחלתו, כי הרי תמיד התגבר וחזר למעגל החיים, כשחיצוניותו נראית בריאה ושופעת חיות.
זוכר אני את הפעם הראשונה שאבא אושפז בבית החולים. לאחר שובו הביתה אסר עליו הרופא המקומי לחזור לעבודתו הישנה ברפת. אבא התלבט קשות – מצד אחד הכיר את העבודה (טיפול בעגלות הצעירות) והעריך, שמבחינת הקושי הפיסי יוכל לעמוד בה. אך באותה מידה הכיר את עצמו וידע, שעצם נוכחותו ברפת, התלבטותו בבעיותיה, ראיית הקשיים ולעיתים המחדלים, הם כשלעצמם מהווים קושי פיסי עבורו, קושי שכדי להימנע ממנו עליו לנתק כל מגע עם הרפת ודאגותיה.
אבל אבא החליט לנסות למרות הכול. והוא נשאר, התגבר על קשיי הסתגלות ראשונים, ושוב מהלך היה בין העגלות בשעות האכלה המיוחדות, דואג לעגלה חולה או פרה מתקשה להמליט, ועוקב אחר בריאות העדר.
ואז באה מלחמת יום הכיפורים. גם הוא כחברים רבים במשק נרתם למלא את מקום החברים המגוייסים. כחודש ימים הוא עבד במלוא המרץ ממש כפי שזכרתי אותו בימים שהיה ביכולת מלאה.
והנה התקף לב נוסף קטע את מאמציו. ושוב תהליך של שיקום ומנוחה. אך הפעם החליט לוותר. הוא עבר לעבוד בעבודה קלה יותר – במשרד המאפיה. גם פה המשיכו הכאבים לתקוף אותו מדי בוקר בלכתו לעבודה. אך במשך היום התגבר, הכאבים חלפו, וכך המשיך יום-יום מבלי לספר או להתאונן בפני איש, וכמובן לא לפני אמא – "לה אסור לדעת", שמא תדאג, הרי היא גם חולה ולמה להטריד?
חייו של אבא סבבו בשני מישורים: המשפחה ועבודתו ברפת. לנו, לילדיו, היה אב מסור, אוהב ודואג. המעשה החינוכי היה בנוי בעיקרו על הדוגמא האישית. עידוד קל כאשר היינו בדרך הנכונה ותגובה קשה, אך ללא הטפת מוסר, במקרה השני. אני זוכר בהיותי ילד קלטתי מילה גסה, ובלי שים-לב השתמשתי בה בנוכחות אבא ואמא. אבא הרצין בבת-אחת ובשקט שאל אותי לפשר המילה. לא ידעתי להשיב. אבא טרח להסביר לי בפירוט רב את פשר המילה, מי נוהג להשתמש בה, והבהיר היטב, מי לא ישתמש בה, ולא רק בעתיד. אבא לא נזקק להרמת יד. מבט מעיניו היה מעמיד אותנו במהירות על טיב המעשה. אם נהגנו שלא כשורה, התבטא הדבר אצלו בסבל פיסי, פשוטו כמשמעו – הצער על המעשה היה מייסר אותו.
אבא נהג ללכת איתנו לבתי הילדים עד גיל מאוחר יחסית, לראות אם המיטה מסודרת כיאות, והכל בבית הילדים כשורה. הוא היה עוקב אחר תהליך לימודינו בבית הספר, ויחסו למורים היה יחס של כבוד בלתי מסויג. זוכר אני באחת משנות לימודי המאוחרות בבית הספר, הגעתי לעימות עם אחד המורים. אבא נאלץ לבקר מדי שבוע או שבועיים בבית הספר לבירור העניינים בינינו. בתחילה הוא סירב בכל תוקף לקבל את עמדתי. אך לאחר שנפגש עם המורה והתרשם קשות מדרך ביטוייו, נאלץ (ואפשר היה לראות בפניו באיזה ייסורים זה עולה לו) להודות, כי הפעם הצדק איתי. אך המסקנה הייתה, כי עליי להתאזר בסבלנות כפולה, ואפילו לבקש את סליחת המורה, על מנת שסדר הלימודים לא ייפגע.
שעות רבות משעות היממה הקדיש אבא לרפת, בשעות מוזרות היה קם לפתע, נועל נעלי עבודה והולך לבקר פרה חולה או אחרת המתקשה להמליט, או סתם להסתכל שהכל כשורה. דומני שמסירותו הרבה, עד כדי שיעבוד לעתים, הרחיקה אותנו מענף זה. לגביו הדברים היו מוחלטים. הוא לא רצה בעוד בן משפחה לענף משעבד זה. "מספיק אני" – תמיד אמר. ואפילו בימים קשים לענף ולצוות העובדים, כשניסיתי או חשבתי על אפשרות להיכנס לשנה לעבודה ברפת, תמיד סירב ובתוקף רב.
מקום מיוחד, מכל הילדים, תפסה אצלו עדנה – בתו הראשונה. אהבתו לה הייתה עמוקה ומיוחדת במינה. לאחר מותה מצא ניחומים ביאיר בנה הקטן. כל ביקור של הילד בעינת היה חג עבורו. היה לובש את בגדיו הטובים ביותר ומטייל בחוצות המשק, מלא גאווה וסיפוק על הנכד יפה-התואר, המתפתח לתפארת.
אבא לא היה שותף פעיל בחיים הציבוריים בעינת. מעולם לא נשא עיניו למשרות ציבוריות או לנטילת אחריות ציבורית. אך כל המתרחש בחיי החברה והציבור עניין אותו מאד. עקב בדאגה רבה אחר כישלונות ומחדלים. לעומת זאת, כל חג במשק וכל אירוע, שמשו לו מקור הנאה רב, מצא את הטוב בכל מופע או אירוע אמנותי, אך היה גם מבקר, ולעיתים בחריפות, כאשר התדרדר המופע לזלזול בציבור (לדעתו).
בשנותיו האחרונות הרבה לשבת בבית ויחד עם אמא הרבה לקרוא ולצפות בטלוויזיה, ומעט לצאת למופעים ציבוריים. רק לאחרונה גמלה בליבם ההחלטה להשתלב שוב בחיי החברה והתרבות הציבוריים. לפתע בא מותו.
אבא האמין בדרך בה הלך. נזכור אותו כאב מסור ומחנך למופת.
הספד למשה / גרוניה קרסיק
מעטות הן ברכות השלום אשר יקדמוך בהשכימך קום, ולפתע גם אחת מהמעטות נעלמה, ונשאר חלל ריק…
רגילה הייתי להיפגש בוקר- בוקר עם משה ז"ל בשבילי שכונתנו. בשקט ובענווה ברך לשלום ומיהר כדרכו לעבודה.
אך לא כך בשובו. אז אפשר היה לעכבו, לחטוף שיחת רעים על המתרחש בעולם ומסביבנו. כשאמר דברי ביקורת, היו הם עצורים ובדוקים. נמנע הוא מלהוציא דברי-לעז על חברים ועל החברה. זהיר היה מאד בלשונו.
הכרתיו לפני שנים כאבא בגן-הילדים, ויוסי אז קטן וחביב. בבואו לפנות ערב לקבל את יוסי מהגן הקפיד על תלבושתו של הילד, על ניקיון וסדר, שיהיה מגוהץ ומסודר. שפע של אהבה אבהית בלתי רגילה, מסירות וחמימות.
וכך במשך כל השנים ראיתיו מלווה את בני משפחתו – את ילדיו ונכדיו, באותו הרגש, חם ורווי נחת.
אך התאכזר הגורל ולא מנע מהמשפחה גם יגון, צער ועצב בהסתלקותה של עדנה ז"ל – הבת והאחות היקרה. הייתה זו מהלומה גדולה אשר נתנה אותותיה במשך השנים, אם כי הוא נשא את השכול והסבל בשקט, והשתדל להשתלב בעבודה ובחברה.
במרוצת השנים נאלץ משה לעזוב את עבודתו הקבועה ברפת, בה השקיע את מרצו ומחשבותיו והחליפה בעבודה אחרת, בתקוה שזו תקל עליו. אך איש לא חזה, שכה קצרה תהיה דרכו החדשה.
טרם הספיק להיקלט ולפתע הכריעו גורלו המר.
קשה להאמין וקשה להתרגל, בייחוד בעברי בשבילים ליד ביתו. ערוגות הפרחים, השיחים והעצים, פרי עמל כפיו, הכל ממשיך לצמוח, לפרוח, אך ברכת-השלום נפסקה, נפסקה…
חבל על דאבדין! יהי זכרו ברוך!
היה איש ואיננו עוד / הילה אבני
דעת האדם אינה סובלת את האין, הריק, את החלל. מנסה הוא במילים לשכך את התהייה והתדהמה. אך לא יוכלו מילים להכיל את התופעה של "היה ואיננו עוד".
משה קיפר הצטייר בהכרתי כאב מסור ואוהב, השוקל בכובד-ראש וברצינות כל הקשור בחינוך ילדיו.
משה הצליח ליצור ולטפח אווירה משפחתית של אהבה, אחריות וכבוד הדדי.
זכורות לי היטב הפגישות עם טובה ומשה. תמיד באו יחד לסיכום ההישגים של ילדיהם. "נאלצו" כמעט תמיד לשמוע אותן הערכות, העשויות למלא בשמחה וגאוות לב להורים. הם האזינו בשיקול דעת רציני ובריכוז חגיגי. משה שמח מאד בהישגיהם של ילדיו, אך לא ראה בם חזות הכל. דאג תמיד להרגשתם הטובה, לביטחונם העצמי בהווה ובעתיד.
משה רצה לראות בחדוות החיים של כל גיל בחיי ילדיו. הוא זכה לרוות נחת רבה עד בוא היגון הכבד כעומק אהבתו, עם מותה של עדנה ז"ל. איזו אהבה הרעיף משה על בנה – יאיר – אהבה מיוחדת במינה, לאור הפגישות ובצל הפרידות. כל מי שנזדמן אצלם ברגעים כאלה, נכבש בעוצמת הרגש.
גם בשיפור הדירה וסביבתה ידע משה להוסיף אהבה ומעין קדושה לאווירה המשפחתית החמה והנוחה, לרעייתו טובה, לילדים ולנכדים.
כזה יישאר משה ז"ל בזיכרוני.
לזכר רע / ישראל כץ
במפתיע ובפתאומיות הולך ומשתנה הנוף האנושי בחברתנו. אחד אחד נעלמים ונאספים לעולם הנצח, חברים שחיו, יצרו וצעדו עמנו במשותף לכל אורך חיינו המשותפים. הנה אנחנו, כאן בעינת, רק כשתי עשרות שנים וכבר בית-החיים מלא תילים, תילים…
והנה נוסף עוד קבר, ובו טמון משה. לפני זמן-מה נפגשנו ושוחחנו על הא ועל דא. מאז ומתמיד היינו נפגשים ומשוחחים, כי דרך ארוכה בעבודה עברנו יחד במשותף. מי פילל, שזאת תהיה שיחתי האחרונה עם משה. ידעתי שמשה חולה, אך מדי פעם בפעם היה מתאושש וחוזר לאיתנו ולעבודתו, ושוב בכל מרצו.
איזה להט עשייה ויצירה היה טבוע באופיו. כי משה היה איש אוהב חיים, ואחד מיסודות החיים שלו היה חדוות היצירה. אפשר היה לראותו לאחר יום עמל ברפת, עובד בגינה ליד ביתו, מעשב ומנכש, מטפח את הגינה למען חזות נאה למקום בו הוא חי, למען לפאר את הבית, בו בנה משפחה, בו השתרש והיה כאחד האילנות.
משה עקב והגיב על כל הקורה בחיינו. כמה דאב וכאב על כל תופעה שלילית על כל פגם בחיינו. יש וזה היה מעכיר את רוחו, כי היה איכפת לו ממה שקורה בבית, כי מסור ונאמן היה למשפחתו ולביתו הקיבוצי.
הוא עלז ורנן על כל הישג שראה בחיינו, על המשק המתפתח, על ילדים נולדים, על נכדים גדלים, על כל החי והצומח.
משה היה איש מסורת, שמר אימונים לערכים יהודיים, ואם בחיי היום-יומיים לא שמר עליהם, הרי בראש השנה וכן ביום הכיפורים היה נוהג ללכת לבית הכנסת. כשהיינו עוד בגבעת השלושה היה הולך להתפלל בימים אלה לפתח תקוה, וכשעברנו לעינת היה הולך לבית הכנסת בכפר סירקין. בשנים האחרונות היה מצטרף לציבור החברים המתפללים בבית הכנסת בעינת.
משה היה איש ספר. למרות עבודתו ברפת, שהעסיקה אותו הרבה שעות, היה אוהב לקרוא. בעבודתו ברפת לא היה בין המייסדים, אך במרוצת השנים היה ראש וראשון בעבודה והיה לנושא הענף. ולמרות כל טרדותיו בו, ידע לחלק עתותיו לבני ביתו, לחברה בה הוא חי, לספר ולשיחה עם חבר.
אחד הרבדים מרבדי ביתנו היה משה. והנה בקע הרובד, ומשה – הרע, הידיד, השכן הטוב, נעלם מהאופק.
מדי פעם בפעם, בעברי על-יד ביתו, נראה היה ונדמה לי, הנה יושב משה ונח אחרי יום עמל, הנהו פה עובד בגינה, הנהו פה ושם. אולם המציאות המרה באה ואומרת לי: חדל, חדל להזות, משה – לבו עמד מלפעום ואוּכָּל. צר ודואב על ידיד ורע שהלך!
תהי נשמתו צרורה בצרור החיים.
האיש המצניע לכת / שמוליק ראובני
ביום השלושים למותו של משה קיפר אוסיף ציון לדמותו ולזכרו.
משה לא היה מן האנשים המתלבטים, אשר בכל עניין חייבים הם להביע דעה. נראה שהעיקרית בין תכונותיו, הייתה הצניעות שבהליכותיו.
זו לא הייתה צניעות שבהתבטלות. הוא היה מאד מעורה בנעשה סביבו. לא רק בעבודה, שם השקיע מיטב מאמציו, אלא גם במתרחש בחברה בכלל. מעולם לא דחק את עצמו לראש התור בשום עניין. אם כאב, כאב בתוכו פנימה, אם שמח, לא שמח בראש חוצות.
את אהבתו הגדולה נתן למשפחתו. הוא ידע את הסוד של קשר הדורות. הוא והבנים מצאו שפה משותפת, ואחריות משותפת.
כשכן של משה יכולתי להבחין בחטיבה המשפחתית ההדוקה שנוצרה בביתו. נעים היה לראות משפחה המתכנסת יחד, ובתוכה שוררת הרמוניה נפלאה.
היה זה סוד כוחו, צניעותו, והאמת הפנימית של משה.
יהי זכרו ברוך.