גולדה בבצ'וק
י' טבת תרס"ח - 15/12/1907
כ"ד טבת תשל"ה - 7/1/1975
תולדות חיים
סבתא גולדה נולדה בשנת 1907 בעיר פלוטניצ'ה בפולין, להוריה אשר ואידל קנט, אחות ליוסף, חנה ומרים.
סבתא גולדה למדה בבית ספר עממי שבו דיברו אידיש ופולנית. משפחתה של סבתא היתה אדוקה מאד ושמרה מצוות. סבתא השתתפה בתנועה הציונית בפלג הציונים הסוציאליסטים. במסגרת תנועה זו עלתה לארץ וגרה בעיר תל-אביב. כחצי שנה לאחר מכן נישאה לאברהם בבצ'וק ועברה לקיבוץ גבעת-השלושה. אחותה חנה עם מרדכי שפירא ואימה אידל עלו גם כן לארץ והצטרפו אל סבתא וסבא בקיבוץ.
סבתא עבדה הרבה שנים בתור מטפלת בילדים, עברה קורס לתפירת – קונפקציה, לאחר מכן עבדה שנים בתפירה. לסבתא ולסבא אברהם נולדו בת ובן – תמר ומוליק (אבא שלי).
בשנת 1953 עברו כל בני המשפחה לעינת והיו בין מייסדי הקיבוץ.
סבתא היתה בעלת אופי חזק. לאחר הלידה השניה חלתה במחלת אסטמה שסבלה ממנה לאורך כל חייה.
סבתא אהבה לעזור לאנשים והיתה מקובלת מאד במשפחתה.
יהי זכרה ברוך.
כתבה הנכדה רונית בר, מפי חנה ובעלה מרדכי שפירא
על קברה הרענן/הילה אבני
תמה דרכה של גולדה עלי אדמות. ברגעים אלה, כשאנו מלווים את גולדה לתחנתה האחרונה, ברגעי הפרידה האחרונה, יש רצון חזק להיאבק עם החידלון המוכתב על ידי הגורל ולהציל משהו מהותי ומייחד של דמותה היקרה.
"אין דמי חידלון בעצב שלו הרוגע ושיר עבודה מעבר לדרך בוקע" – במחשבות – רגשות אלו נאחזה המשוררת הדוויה, רחל, ובה מצאה עידוד-מה בגזר דינה של מחלתה. וגולדה – אך יום אחד ויחידי מפריד בין הדי עבודתה ודומיית בית הקברות.
"עצים מתים זקופים" – מְעֵין עץ היתה גולדה.
נשאה חוליה, על ייסוריה, במאבק מתמיד על צלם האדם שבה ועל כבוד האדם. לא פעם נאלצה גולדה להילחם על כל נשימה ונשימה, נאלצה לחוש איך ננעצות בבשר-לבבה, הינעץ וכרסם, שיני הייאוש "ובנקבי רגעים להשחיל חוט ביד חלשה" (רחל). גולדה ידעה לגייס נגד שיני הייאוש את חיותה הרבה, שבה ניחנה. חיות מיוחדת הייתה בה לטפח את הנאה בסביבתה, להרבות סדר ויופי, טפח אחרי טפח. ידעה יחד עם בעלה וידידה, אברהם ז"ל, ליצור קן משפחה, שבו חברו יחד, האהבה והכבוד ההדדי.
הייתה ערה מאד למתרחש בבית הקיבוצי, ורגישה לכל סטיה ולעיוות, רגישה יותר משהיה טוב לבריאותה.
לנו, ליוצאי רמת-הכובש, זכורה היטב גולדה בעזרתה הרבה שהושיטה לנו, כשנאלצנו לצאת כפליטים והגענו לגבעת השלושה (ביום הכרזת המדינה). לא אשכח את החמימות ואת העידוד שקיבלנו מהאחיות קנט באותו ערב-שבת.
לבנים, לנכדים ולאחיות, שאבד להם אדם יקר, לנחמה בתחנה האחרונה נאמר: האהבה והכבוד, שבה טפחה גולדה את הבית, במובנו הרחב, הניבו רגשי כבוד והוקרה.
תהי נשמתה צרורה בצרור החיים.
הילה אבני – מתוך "דפים" עלון עינת 14.1.1975
אמא
לכאורה מילה פשוטה, למעשה – עולם ומלואו, כי מאחורי המילה עומדת האשה האחת, החמה והטובה שלנו, בשבילנו הייתה הכל.
מוקדם מדי, עוד אי-אפשר לכתוב עליה בלשון עבר. אנחנו חיים עוד איתה, נמצאים איתה בביתה, עם פרחיה, עציציה ותמונותיה. אני מסתובבת בבית בין חברים, בני-משפחה ונכדים, ונדמה שעולם כמנהגו נוהג, והדלת תיפתח, והיא אתנו. המציאות עוד לא נתפסת, לא מובנת ולא מוחשית.
חיים יפים, אך גם קשים היו לאמא. יפים – כל משפחתה אהבה אותה. תמיד היתה מוקפת באוהביה. ידעה לתת מעצמה עד תום, ברוחב לב. כוח-רצון חזק היה לה להתגבר על כל תחלואיה ולהמשיך בדרך-החיים, שהאמינה בה. היא היתה מאושרת במשפחתה, ובעיקר מנכדיה. אבא ז"ל, היה המשענת. תמך בה ברגעי מחלה ועודד אותה, ולאחר מותו מיאנה להתנחם. קשה היה לה אחר-כך. פתאום, עם פטירתו, חרב עולמה. אבל, אמא, בכוח החיים העז שלה, ולמעננו השתדלה להתגבר. לא רצתה שנראה אותה בהתקפיה הקשים ובחולשותיה. תמיד השתדלה להיות חזקה על-ידינו.
בית – מה משמעותו? מה שהאדם מכניס לתוכו. ביתנו, בית חם היה בזכותה של אמא. תמיד היה בו הכל – הממתק לנכדים, הספרים והפריטים הקטנים שיוצרים את הרגשת הבית היו מטופחים, ומעל ומעבר לכל – הדאגה הרבה לכולנו, למלא את רצונותינו, להקדים אותנו ולהעניק לנו אושר.
כוח חיות עצום היה לה, לאמא, וכן כוח יצירה. הפעלתנות היתה אחת מתכונות האופי הבולטות שלה, והמרץ הבלתי נדלה איפיין אותה.
הזכרונות רבים. עוד אינני יכולה לכתוב עליה. נדמה לי, שכל מה שאכתוב, לא יוכל לבטא את רגשותיי. המילים דלות והמחשבות פורצות ללא סדר, ואיתן הדמעות. האם בכוחה של המילה הכתובה לבטא את הרגשות – עוד לא.
בפשטות נמשיך לשוחח עליה עם נכדיה, שלהם היא היתה מעבר להורים. נמשיך לחנך אותם ברוחה – זכרה ופועלה איתנו לתמיד.
תמר פוטש
על אמא שאיננה
המוות בא בחטף. ואולי לא. מלחמתה של אמא במוות נמשכה שנים, סיבוב אחר סיבוב, ללא הפוגה וללא מנוחה. היא נלחמה במחלתה ללא חת, כשיצר החיים מפעם בה. תרופות וסמים היו מנת חלקה במשך שנים. חוליים רבים שכנו בה. אוסף של מחלות שאינן מתלכדות זו בזו, שכל אחת בנפרד כאילו מספיקה לקצר חייו של אדם. הלב שלא פעל כהלכה, סחוסים שחוקים, המביאים לצליעה. כל אלה יחדיו חברו, ולמרות זאת לא קוצר אצל אמא יצר החיים, וחייה לא עברו בצליעה, וליבה כאילו אמר : "אף על פי כן ! "
עם לכתה של אמא מאתנו נתייתם הבית. בית במובן הרחב של המילה, בית של אור וחום, בית לשני ילדים ושבעה נכדים. בית לאחותה וגיסה ולאחיינים. בית למשפחה הצרה והמצומצמת, בית למשפחה הרחבה והענפה, הפזורה על פני כל הארץ.
מה נתן לאמא את כוח עמידתה המופלא. מה נתן לה את הכוח להחזיק מעמד בצורה כה מעוררת כבוד? נדמה לי, שאמא שאבה כוחה מכמה מקורות, ובראש וראשונה – הידיעה וההרגשה שאנו הסובבים אותה זקוקים לה, ויש לה עוד מה לתת לנו.
אמא דמתה לשמש שבמנורה, במנורת המשפחה שבה שני עמודי תמיכה ושבעה נרות, כמניין הנכדים, ולכל נר מקומו המיוחד, אורו המיוחד. כל נכד היה לאמא עוד מעיין של חיים. אמא לא רק אהבה את הנכדים, אלא חיה אותם כחלק ממנה.
אנו יושבים בחדרה והוא דל וצנוע, אך עשיר מאין כמוהו. יש לנו בו רכוש עצום שאינו ניתן לחלוקה, אינו ניתן למישוש, אך הוא שווה עמל של שנים, שנבנה וטופח על-ידי אבא ואמא. יש לנו מורשת, טעם בחיים וחיים של טעם. יש לנו השקפת עולם ואמת-חיים, ועוד דברים שקשה עד מאד לפרטם לפרטים. אבל אנחנו יודעים, שהם שלנו, בדמנו ובחיינו, ואותם הורישו לנו אמא ואבא בחינוכם.
אמא ואבא הסתלקו בדרך דומה כפי שרצו – ללא טורח, מבלי להטריד וללא יסורי גסיסה ארוכים. אמא לא רצתה ליפול למעמסה, ולעיתים ויתרה על דברים רבים שרצתה אותם וידעה שבהשגתם אולי תקשה על אחרים.
… אמא כאומנית. מוזר בכלל לחשוב על אמא במושג הזה. אך לדעתי כזו הייתה. הבד היה חומר הגלם וממנו יצרה. שנים רבות עבדה בתפירה. את המקצוע עוד למדה בעיר הולדתה והמשיכה בו גם בארץ. החוט, הבד, המחט, הסנטימטר והמספריים, שהיו צמודים למכונת התפירה, היו כלי עבודתה. אמא אהבה את העבודה. ראתה בה ערך ומשענת. היא אהבה לתפור לילדיה ובעיקר לנכדיה. עשתה זאת מתוך שמחה. דווקא ההתמודדות עם חולצה ישנה, שמלה שגמרה את תפקידה, היו לה אתגר, וכל יצירת בגד חדש מישן, מהנה היה ונתן לה סיפוק רב. אמא תפרה במיוחד לילדים וההנאה הגדולה שלה היתה לראות את הילדים לבושים בבגדים שתפרה, וזה בעבורה היה יותר מתודה. העבודה היתה חלק ממנה. ממנה שאבה את כוחה ואת אושרה, והיא התמידה בה עד יומה האחרון.
אמא חיה את כל חייה בארץ, בגבעת-השלושה ובעינת. היא אהבה את המקום, גם אם לא היתה מהמדברים והמשמיעים את קולם, היתה ערה לנעשה במשק ובחברה. הסתפקה במה שניתן לה, קיבלה את החיים כפשוטם, והאמינה בדרך חייה שהיא בחרה בהם בהכרה מלאה.
בשנים האחרונות מאז פטירתו של אבא, היו חייה של אמא קשים. היא היתה לבדה, אולם לא בודדה. משפחתה הגדולה, הפזורה בכל הארץ, באה לבקרה ודאגו לה. ומשפחה זו ובני-העיר, שהם חלק מהמשפחה, כולם-כולם באו להיפרד ממנה בדרכה האחרונה, ורחב הלב לראות את כל אוהביה.
בעינת, בביתה הצנוע והחם, היתה הדלת פתוחה וחברות באות לגלגל שיחה, וכשהייתי רואה זאת, שמחתי, ביודעי עד כמה חשוב ונעים הדבר לה.
אבא, אמא, חנה ומרדכי, היו יותר מקרובי משפחה. הם היו חברים טובים. מאז שעברנו לעינת הם גרו בבנין אחד, שנהפך לבית משותף. יחד עבדו וטפחו את החצר והגינה, שתלו עצים והיו שותפים לכל השמחות. שתי הדירות חד הם, והמשפחות שזורות זו בזו. אבדה לחנה ומרדכי לא רק בת משפחה, אלא בעיקר – חברה טובה ומסורה.
אמא נפטרה בחודש ינואר, שבו חלים שלושה ימי-הולדת של נכדיה, וכפי שרצתה, נחוג ימי-ההולדת אלא ונמשיך לטפח את מסורת הבית, ומורשתם של אבא ואמא ינחו אותנו בחינוך ילדינו-נכדיהם.
מוליק בר